crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 478566

Časopis

Autori: Hameršak, Marijana
Naslov: Predodžbe djetinjstva i preobrazbe bajke. Primjer hrvatske dječje književnosti 19. stoljeća
( Formations of Childhood and Transformations of Fairy Tales. The Case of Croatian Children's Literature in the Late 19th Century )
Izvornik: Književna smotra (0455-0463) 42 (2010), 156(2); 113-123
Vrsta rada: članak
Ključne riječi: predodžbe djetinjstva; bajke; hrvatska dječja književnost; 19. stoljeće
( conceptions of childhood; fairy tales; Croatian children's literature; 19th century )
Sažetak:
U radu se primjenom komparativne mikropovijesne perspektive raspravlja o prvim bajkama hrvatske dječje periodičke književnosti, odnosno, o prvim bajkama hrvatske dječje književnosti općenito. Temeljem usporedbe tekstova i paratekstova bajki uvrštenih u časopis Bosiljak (1864-1868) s bajkama objavljenim u prvom desetljeću časopisa Smilje (1873-1945), autorica izdvaja i interpretira predodžbe bajke i djetinjstva inaugurirane u hrvatskom društvu druge polovice 19. stoljeća. Na temelju analize žanrovskih preferencija, kao i metanarativnih okvira priča koje su iz Bosiljka „prenesene“ u Smilje, argumentira tezu prema kojoj je Smilje za razliku od pučko-dječjeg Bosiljka pretpostavljalo da je djetinjstvu odjelito, ali tranzitno, u odnosu na odraslost manjkavo životno doba. Na temelju udjela bajki u cjelokupnom korpusu Smilja, kao i na temelju njihove usmjerenosti na poslušnost te na mehanizme poučljivosti primjerom i zabavne pouke, zaključuje, nadalje, da se bajkama u Smilju, a nasuprot praksi u Bosiljku, nije pridruživala neka samo njima namijenjena funkcija. Od bajki Smilja se kao i od tada favoriziranog žanra dječje književnosti, moralističkih pripovijedaka, očekivala ponajprije distribucija društveno poželjnih vrijednosti i modela ponašanja. Umjesto u procesu zamišljanja nacije, bajke Smilja trebale su sudjelovati u procesu diferencijalizacije djetinjstva i odgoja građana, članova nacije.
Projekt / tema: 189-1890666-0664
Izvorni jezik: HRV
Current Contents: DA
Citation Index: DA
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Etnologija i antropologija
Tiskani medij: da
Google Scholar: Predodžbe djetinjstva i preobrazbe bajke. Primjer hrvatske dječje književnosti 19. stoljeća
Upisao u CROSBI: marham@ief.hr (marham@ief.hr), 10. Kol. 2010. u 14:54 sati



  Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4