Utjecaj antivibracijskih rukavica na smanjenje vibracija koje se prenose na ruke operatera motornih pila lančanica (CROSBI ID 360761)

Đukić, Igor Utjecaj antivibracijskih rukavica na smanjenje vibracija koje se prenose na ruke operatera motornih pila lančanica / Goglia, Vlado (mentor); Zagreb, . 2010

Đukić, Igor

Goglia, Vlado

Utjecaj antivibracijskih rukavica na smanjenje vibracija koje se prenose na ruke operatera motornih pila lančanica

U radu se iznose rezultati mjerenja prigušnih svojstava reprezentativne grupe antivibracijskih rukavica na hrvatskom tržištu pri radu s motornom pilom lančanicom u stvarnim uvjetima rada. Mjerene su vibracije koje se prenose sa stražnje ručke motorne pile lančanice na ruku operatera u tri karakteristična režima rada, i to pri najmanjem broju okretaja motora, pri najvećem broju okretaja motora i tijekom rezanja. Mjerenja su izvedena sukladno preporukama norme HRN EN ISO 5349-1:2001(E): Mechanical vibration – Measurement and evaluation of human exposure to hand-transmitted vibration i HRN EN ISO 7505-1986 (E): Forestry machinery – Chain saws – Measurement of hand-transmitted vibration. Istražena su prigušna svojstva antivibracijskih rukavica na četiri mjerne točke: na prstima, šaci, zglobu šake i na laktu. Mjerenja su provedena s ciljem utvrđivanja prigušnih svojstava antivibracijskih rukavica na različite dijelove frekvencijskog spektra pri radu s motornim pilama lančanicama. Rezultati mjerenja prigušnih sposobnosti odabranih antivibracijskih rukavica pri radu s motornom pilom lančanicom pokazali su prigušenje ukupne razine vibracija koje se prenose na prste. Prigušenje je bilo uočljivo kod nevrednovanih i kod vibracija vrednovanih prema HRN EN ISO 5349-1:2001(E). Kao najbolje u ispitivanjima pokazale su se rukavice s AntiVib™ prigušnim materijalom, ali ni te rukavice, prema dobivenim izračunima, ne mogu pružiti adekvatnu zaštitu od vibracija koje se prenose s ručke motorne pile lančanice za osmosatno dnevno izlaganje vibracijama. Ukoliko su ukupno vrijeme izlaganja i razina vibracija niži od korištenih u izračunima, tada je i zaštita od vibracija proporcionalno efikasnija. Rezultati mjerenja prolaska vibracija kroz ruku pri radu sa i bez rukavica pokazali su da se veći dio vibracija apsorbira u prstima i šaci, i to uglavnom vibracije više frekvencije. Radi bolje ponovljivosti i usporedivosti mjerenja vibracija koje se prenose s ručke motorne pile lančanice bilo bi preporučljivo istovremeno mjeriti pritisnu silu na ručku i vibracije u sve tri osi.

antivibracijske rukavice; vibracijski prijenosni faktor; prigušenje vibracija; vibracije motorne pile lančanice; vibracije koje se prenose na sustav šaka-ruka

Influence of the anti-vibration gloves on the reduction of vibration transmitted to the hands of the chainsaw operator

anti-vibration gloves; vibration transmissibility; vibration attenuation; chainsaw vibration; hand-arm vibration