Sintakse znanje i dobro čitanje: strategije sintaktičkog kombiniranja kod dobrih i loših čitača (CROSBI ID 567229)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Lenček, Mirjana ; Kolundžić, Zdravko Sintakse znanje i dobro čitanje: strategije sintaktičkog kombiniranja kod dobrih i loših čitača // 4. kongres hrvatskih logopeda s međunarodnim sudjelovanjem "Logopedija i izazovi novog vremena" : knjiga sažetaka. Zagreb, 2010. str. 34-34

Lenček, Mirjana ; Kolundžić, Zdravko

Sintakse znanje i dobro čitanje: strategije sintaktičkog kombiniranja kod dobrih i loših čitača

Čitanje je jezična aktivnosti, a teškoće čitanja i poremećaj čitanja – disleksija, su jezično utemeljene. Uloga jezičnih sastavnica u čitanju i pisanju se mijenja od početaka usvajanja ovih vještina do postizanja razine automatizacije. Većina teorijskih modela čitanja (Vellutino i Fletcher, 2005) ističe probleme u fonološkoj sastavnici i fonološkoj obradi kao okosnicu problema čitanja i središnji problem kod disleksije. Morfosintaktičko znanje je znatno manje istraženo, a podaci nekih novih istraživanja (Deacon, Parrila, Kirby, 2008) postavljaju pitanje veze fonologije i morfosintakse: uvjetuju li nedostaci u jednoj sastavnici nedostatke i u drugima ili, suprotno, morfosintaksa može predstavljati jake strane (Bryant i sur., 1998) unatoč lošoj fonološkoj obradi. S obzirom na morfosintaktičku složenost hrvatskoga jezika i poznate podatke da znanje morfosintakse olakšava čitanje i pisanje kod dobrih čitača, nastojali smo ustanoviti kakva je sintaktička kompetencija djece na zadacima kombiniranja riječi i slaganja u rečenice. Ispitana su djeca četvrtih razreda osnovne škole i to skupina prijevremeno rođene djece koja su postizala loše rezultate na mjerama čitanja i kontrolna skupina ispitanika čije je čitanje uredno. Rezultati su pokazali da se prijevremeno rođena djeca (loša na mjerama čitanja) statistički značajno razlikuju od urednih čitača na mjerama sintaktičke kompetencije. Razlike su se pokazale i u oblikovanju rečenica, a što su pokazali rezultati kvalitativne analize. Omjeri kategorija: (1) prototipne, (2) ispravne, ali stilskih obilježeni poredak, (3) negramatična kombinacija također pokazuje značajne razlike dobrih i loših čitača. Svrha je prikaza rezultata istraživanja razvoj dijagnostičkih zadataka kao i postupaka za poboljšanje sintaktičke kompetencije u vidu preduvjeta uspješnoga čitanja i pisanja.

čitanje; znanje sintakse

Syntactic knowledge and successful reading: Syntactic combining strategies at good and poor readers

reading; syntactic knowledge