Čudo u lebdećoj zemlji, zemlji Elizabete Bam (CROSBI ID 166596)

Muhoberac, Mira Čudo u lebdećoj zemlji, zemlji Elizabete Bam // Prolog (Zagreb), 6 (1990), 19-21; 222-223

Muhoberac, Mira

Čudo u lebdećoj zemlji, zemlji Elizabete Bam

Analizira se moguće određenje teksta i sudbina teksta ruskoga dramatičara, pjesnika i pisca za djecu Daniila Harmsa Elizabeta Bam, istoimena predstava prikazana na promociji grupe OBERIU i sudbina autora koji je 1942. nestao u čisti, u zatvoru. Interpretiraju se Lyotardove teze o avangardnoj umjetnosti kao prikazivanju nepredočivog. Dramaturgija Harmsove drame uspoređuje se s Maljevičevim kvadratom. Detalnjo se analizira redateljka koncepcija, mizanscena i scenografija Ranke Mesarić (redateljica i scenografkinja predstave), tj. predstava Elizabeta Bam varaždinskoga Hrvatskoga narodnog kazališta (premijerna izvedba u svibnu 1990., gostovanje na Gavellinim večerima u Zagrebu nekoliko mjeseci kasnije). U ovoj predstavi vrata, postavljena u središte gledateljeva obzora, reguliraju silnice što struje iz iluzijske središnje scenske kutije/sanduka omeđene trookvirnim i nesklopljenim koordinatama kazališne kocke i kuglastoga prizorišta svijeta-pozornice. Ušavši na scenu, svijet igra događanje kao predstavu usudnih uzlova. I kafkijanska i druga vrata u ovoj predstavi skrivaju metafiziku permutiruajući politiku i religiju: iza vrata skriveno je težište sile koja pokreće dramske osobe – krećući se na rubu plesa, prikazujući privid izmeđudjelujućih sila, glumci postaju dramske figure koje pokretom utjelovljuju prijeteći ritam sata, oštar zvuk kronometra i klizeće vrijeme usmjereno prema napoznatom. Redateljica postavlja tekst u svojevrsnom postmodernističkom kodu ; čini se da cijela predstava lebdi ne želeći doći do ruba nepoznate ili neodredljive granice. U ovoj predstavi Elizabeta Bam (Jagoda Kralj Novak) igra ulogu važniju od uloge glasnikâ sudbine koji kucaju na vrata. Elizabeta Bam i započinje i okončava predstavu. Zato ova predstava, najviše zahvaljujući redateljičinu mađioničarskom (p)okretu i posvećenoj glumi, budi nadu i u kazalište i u svijet.

Daniil Harms; Elizabeta Bam; OBERIU; Ranka Mesarić; Jagoda Kralj Novak; tekst; predstava; postmodernizam

A wonder in a hoverland, the Elisabeth Bam' s land

Daniil Harms; Elizabeta/Elisabeth Bam; OBERIU; Ranka Mesarić; Jagoda Kralj Novak; text; performance; postmodernism