Bizantski i zapadni stil na minijaturama Hrvojeva misala (CROSBI ID 167095)

Mokrović, Ljiljana Bizantski i zapadni stil na minijaturama Hrvojeva misala // Slovo : časopis Staroslavenskoga instituta u Zagrebu, 60 (2010), 505-538

Mokrović, Ljiljana

Bizantski i zapadni stil na minijaturama Hrvojeva misala

Umjetnički stil minijatura Hrvojeva misala je gotički. Analiza motiva, morfologije i, djelomično, tipologije, upućuje na niz zajedničkih osobina, prisutnih u srednjovjekovnomu bizantskomu i zapadnomu slikarstvu. U Hrvojevu misalu veći je udio bizantskih elemenata u prvomu dijelu Misala, a zapadnih u drugomu. Većina prikaza je kombinacija bizantske i gotičke tradicije, no bizantski utjecaj nije izravan nego je naslijeđen od starijih adriobizantinskih shema. Unatoč formalnim sličnostima motivâ u cjelini i detaljima, uglavnom se ne može govoriti o čisto bizantskim ili čisto zapadnim stilskim i morfološkim modelima. Motivski repertoar srednjovjekovne bizantske umjetnosti u skladu je sa zapadnim, pri čemu se bizantski motivi i morfologija stapaju s gotičkim stilskim, kompozicijskim i estetskim načelima. Autorica iznosi tezu da slikar minijatura doživljava vlastiti stilski razvoj, na način sličan stilskomu razvoju gotike u umjetnosti općenito. Na prikazima koji su motivski zastupljeni samo na Zapadu, morfologija, stil i kompozicija su gotički s primjesama romanike, estetikom kasnogotičkoga međunarodnoga dvorskoga stila i elementima rane renesanse.

Hrvojev misal; minijature; bizantsko; zapadno; srednjovjekovno; gotika; motiv; morfologija

Članak u svečanom broju Slova u čast 70. rođendana akad. Ivanke Petrović.

Byzantine and Western styles at miniatures Hrvoje's Missal