Tufa as environmental proxy in the karst river systems (CROSBI ID 568729)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Cukrov, Neven ; Lojen, Sonja Tufa as environmental proxy in the karst river systems // 4. hrvatski geološki kongres s medjunarodnim sudjelovanjem : Knjiga Sažetaka = 4th Croatian Geological Congress with international participation : Abstract book / Horvat, Marija (ur.). Zagreb: Hrvatski geološki institut, 2010. str. 312-313

Cukrov, Neven ; Lojen, Sonja

Tufa as environmental proxy in the karst river systems

Paleookolišne interpretacije temeljene na geološkim i geokemijskim pokazateljima osnovica su za naše razumijevanje prošlih i sadašnjih klimatskih i okolišnih promjena. Točnost, većine pokazatelja iz prošlosti temelji se na analogiji usporedbe s današnjim odnosima, a njihova ispravnost se već dugo ispituje. Paleookolišni podaci visoke rezolucije su nezaobilazni u procjeni regionalnih promjena povezanih s antropogenim utjecajem (uključujući antropogeno izazvano globalno zatopljenje). Takve primjene obično uključuju upotrebu podataka visoke rezolucije u sprezi s više drugih pokazatelja, tražeći kvantitativne, reprezentativne podatke s jasno izraženim nesigurnostima. Tipični podatak visoke rezolucije je sadašnja i paleo sedra (masivna i laminirana), koja je uobičajena na Dinaridskoj karbonatnoj platformi, ali još uvijek nedovoljno istražena i slabo razjašnjena. Uz to, sedrene barijere formirane na krškim potocima i rijekama predstavljaju geološke i geomorfološke tvorbe izvanredne univerzalne vrijednosti iz znanstvenog i estetskog pogleda. One istovremeno predstavljaju jedinstveni životni prostor za neke ugrožene vrste i zbog toga se ubrajaju kao nacionalno baština prema UNESCO-u Tijekom zadnjih sedam godina kroz suradnji Instituta Ruđer Bošković iz Zagreba i Jožef Štefan iz Ljubljane ispitana je koncentracija metala i odnos stabilnih izotopa C i O u sedri s Plitvičkih jezera i Korane kao predstavnik zapisa kontinentalne klime, te sedri na Krki, Zrmanji, Čikoli i Krčiću kao predstavnicima Mediteranske klime, te je dio rezultata objavljen. Podaci dobiveni tim istraživanjima predstavljaju bazu za buduća detaljnija istraživanja i točniju interpretaciju prošlih i prognozu budućih događaja.

tufa; metals; paleoenvironmental interpretations

312-313.

2010.