Ocjenski rad | sveučilišni preddiplomski završni rad

Bugarski, Marija Zaštita građe od krađe: mjere sigurnosti i odnos prema knjizi / Hasenay, Damir (mentor); Krtalić, Maja (neposredni voditelj). Osijek, Filozofski fakultet Osijek, . 2010

Bugarski, Marija

Hasenay, Damir

Krtalić, Maja

Zaštita građe od krađe: mjere sigurnosti i odnos prema knjizi

Ovaj završni rad bavi se krađom knjiga od srednjeg vijeka pa do današnjih dana. Donosi pregled odnosa prema knjizi i mjere zaštite koje su se poduzimale kako bi se spriječila krađa. Na početku rada opisan je odnos prema knjizi u srednjem vijeku, kradljivci knjiga i mjere zaštite: zaključavanje knjiga u riznice, ormare i škrinje, popisivanje knjiga, pisanje knjižnih kletvi unutar knjiga i vezanje knjiga lancima za stolove ili pultove kako se ne bi mogle ukrasti. Svaka od ovih metoda zaštite ukratko je opisana. U nastavku rada opisan je odnos prema knjizi danas. Posebna pozornost posvećena je velikoj krađi starih knjiga iz Nacionalne i sveučilišne knjižnice, a dalje su opisane mjere zaštite koje bi knjižnice trebale poduzeti kako bi osigurale svoju građu od krađe takvih razmjera. Mjere su detaljno opisane u zasebnim potpoglavljima: zaštita zgrade i okoliša, kontrola ulaznih točaka, kontrola interijera, nadzor opreme i zbirki, zaštita osoblja, zaštita knjižnične građe od osoblje, zaštita privatnih podataka korisnika. U radu se donosi i malo istraživanje o krađi knjiga u Hrvatskoj i mjerama zaštite koje je provedeno na uzorku od dvije fakultetske knjižnice – Knjižnica Filozofskog Fakulteta i Knjižnica Ekonomskog Fakulteta i dvije gradske: Gradska i sveučilišna knjižnica Osijek i Gradska knjižnica Vukovar. Zadnji dio rada bavi se zaštitom digitaliziranih knjiga koje se nalaze u digitalnim knjižnicama i kojima svatko može pristupiti preko Interneta. S obzirom da je Internet olakšao načine krađe i da se građa ovim putem krade lakše nego prije u radu su opisane mjere zaštite kako bi se takve situacije spriječile.

zaštita; knjižnice; knjižnična građa; knjižne kletve; okovane knjige; protuprovalna zaštita; video nadzor; digitalizirane knjige

Preservation of library materials: security in libraries

preservation; libraries. security