Prikaz životinjskih likova u Pinocchiu kao rezultat utjecaja različitih pripovjednih strategija (CROSBI ID 42544)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Lovrić, Sanja ; Majhut, Berislav Prikaz životinjskih likova u Pinocchiu kao rezultat utjecaja različitih pripovjednih strategija // Društvo i jezik : višejezičnost i veišekulturalnost = Society and Language : Multilingualism and Multiculturality / Pavličević-Franić, Dunja ; Bežen, Ante (ur.). Zagreb: Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI) ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2010. str. 132-142

Lovrić, Sanja ; Majhut, Berislav

Prikaz životinjskih likova u Pinocchiu kao rezultat utjecaja različitih pripovjednih strategija

Lik Pinocchija koji je danas najčešće prisutan u svijesti publike je lik kojeg je stvorio i ispričao Walt Disney, a koji se zapravo u mnogočemu razlikuje od Pinocchia prvotno zamišljenog u romanu Carla Collodia. Disneyev Pinocchio predstavlja nestašnog dražesnog lutkića, koji zbog svoje znatiželje upada iz jedne nevolje u drugu sve dok ne kraju ne postane pravi dječak. Collodijev izvorni lik je kompleksniji i plastičniji od svoje animirane filmske inačice, postupci su mu mnogo dublje motivirani, a sam roman zbog izuzetne složenosti pruža brojne mogućnosti interpretacije romana bilo na narativnoj, strukturnoj ili motivskoj razini. Oživljena cjepanica je razlog zašto se Pinocchio često spominje u kontekstu fantastične priče, no narativnom analizom se u romanu uočava prisutnost pripovjednih postupaka koji su karakteristični za različite pripovjedne vrste. Tako se u romanu primjećuju postupci svojstveni pustolovnom romanu, basni, bajci i didaktičnoj priči. No, osim što je narativna struktura romana protkana pripovjednim postupcima karakterističnim za druge vrste, utjecaji tih vrsta sadržani su i u motivsko-tematskom sloju, što je prvenstveno očito u načinu oblikovanja likova. Likovi u romanu su izuzetno brojni s time da su najraznovrsniji upravo životinjski likovi. Ipak, Collodiju kao da nije dovoljna ta raznovrsnost. Nasuprot razložnom očekivanju da se istoj životinjskoj vrsti u jednom djelu pristupa na jedan i dosljedan način, psi su, primjerice, prikazani na četiri potpuno različita načina. Ti načini se pritom pokazuju kao svojstveni upravo književnim vrstama koje su odigrale tako značajnu ulogu u stvaranju Collodijevog Pinocchia.

Pinocchio, Collodi, animalistika, pustolovni roman, didaktična priča, basna, bajka

Rad je kao predavanje prezentiran na skupu 3. međunarodna konferencija o naprednim i sustavnim istraživanjima ; Treći specijalizirani znanstveni skup : Rano učenje hrvatskoga/materinskoga/stranoga jezika, održanom od 12.-13.11.2009.g., Zadar, Hrvatska ; objavljen 2009.g. u Knjizi sažetaka ; str. 39-40 ; ISBN 978-953-7210-23-6.

Influence of various narrative strategies on formation of animal characters in Pinocchio

Pinocchio, Collodi, animalistic, adventure novel, didactic story, fable, fairytale

132-142.