Ferdo Quiquerez, Nikola Kolar i ikonostas crkve u Brodcu kod Bijeljine (CROSBI ID 167614)

Damjanović, Dragan Ferdo Quiquerez, Nikola Kolar i ikonostas crkve u Brodcu kod Bijeljine // Zbornik Narodnog muzeja u Beogradu. Istorija umetnosti, XIX-2 (2010), 325-343

Damjanović, Dragan

Ferdo Quiquerez, Nikola Kolar i ikonostas crkve u Brodcu kod Bijeljine

Crkva Svetog Mihaila u Brodcu kod Bijeljine spada među zanimljivije seoske crkve sagrađene u Bosni i Hercegovini za vrijeme austrougarske uprave. Podignuta je 1884. kao jednobrodna građevina tlocrta latinskog krsta s dva tornja na pročelju. Godinu dana nakon završetka gradnje u crkvu je postavljen ikonostas u cjelini izrađen u Zagrebu. Projekt za arhitekturu ikonostasa izradio je arhitekt Nikola Kolara u neorenesansnom-neoklasicističkom stilu, dok je autor ikona tada vrlo ugledni hrvatski slikar Ferdo Quiquerez. Svih 17 ikona koje je Quiquerez izradio za ikonostas sačuvano je do danas. Budući da je ovaj slikar školovan na akademijama u Münchenu i Veneciji u oblikovnom rješenju brodačkih ikona očit je utjecaj zapadnoeuropskog, osobito baroknog slikarstva, profiltriranog kroz nazore akademskog realizme druge polovine 19. stoljeća. Oblikom aureola, te zlatnom bojom oblaka na prijestolnim ikonama Quiquerez je svoje slike nastojao učiniti prikladnijima za pravoslavnu crkvu. Najveći dio konstrukcije ikonostasa je drven, samo su carske i bočne izrađene od kovanog željeza. Kovačke radove na ikonostasu izveo je majstor Rabaš, a stolarske Mijo Petrić, obojica iz Zagreba. Nakon što je ikonostas završen izložen je u Zagrebu kako bi se pokazalo kako su domaći umjetnici i obrtnici sposobni stvoriti kvalitetno djelo, te kako uopće nije potrebno uvoziti strane umjetnine.

Brodac; crkva arhangela Mihaila; Ferdo Quiquerez; Nikola Kolar; Historicizam; Neorenesansa

Ferdo Quiquerez, Nikola Kolar and the Iconostasis of the Church in Brodac near Bijeljina

Brodac; Church of Archangel Michael; Ferdo Quiquerez; Nikola Kolar; Historicism; Neo-Renaissance