Pravna narav tužbe ovlaštenika služnosti (actio confessoria) (CROSBI ID 167710)

Petrak, Marko Pravna narav tužbe ovlaštenika služnosti (actio confessoria) // Hrvatska pravna revija, 2010 (2010), 9; 9-14

Petrak, Marko

Pravna narav tužbe ovlaštenika služnosti (actio confessoria)

U radu autor istražuje pravnu narav actionis confessoriae kao stvarnopravne tužbe ovlaštenika služnosti, tj. nastoji odgovoriti na pitanje ostvaruje li se njome vindikacijska i/ili negatorijska pravna zaštita. U prvom dijelu rada autor analizira pravnu narav navedene tužbe u rimskom pravu kao najvažnijem temelju uređenja instituta služnosti u suvremenim europskim stvarnopravnim sustavima te na temelju analize relevantnih vrela i znanstvene literature zaključuje da se njome ostvarivala vindikacijska pravna zaštita s ciljem restitucije prava služnosti kao netjelesne stvari (res incorporalis). U drugom dijelu rada autor analizira pravnu narav tužbe ovlaštenika služnosti u hrvatskom Zakonu o vlasništvu i drugim stvarnim pravima u usporedbi sa najvažnijim europskim građanskim zakonicima. Za razliku od pojedinih domaćih autora koji smatraju da actio confessoria u hrvatskom pravu ima negatorijsku pravnu narav, autor zaključuje da se navedenom tužbom u određenim slučajevima ostvaruje i vindikacijska zaštita prava služnosti, tj. u situacijama kada tužitelj zahtijeva predaju posjeda prava stvarne služnosti ili posjeda poslužne stvari. U zaključnom dijelu rada autor definira pravnopraktične konzekvencije navedenog shvaćanja na temelju razlikovanja vindikacijskih i negatorijskih tužbi u pogledu materije tužiteljevih sporednih zahtjeva te tuženikovih protuzahtjeva i prigovora.

actio confessoria; služnost; rimsko pravo; građansko pravo

The legal nature of actio confessoria

actio confessoria; servitude; roman law; civil law