NAVODNO VISOKO I NISKO I/ILI KAZALIŠTE I PERFORMANS (CROSBI ID 569415)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Marjanić, Suzana NAVODNO VISOKO I NISKO I/ILI KAZALIŠTE I PERFORMANS // Peti hrvatski slavistički kongres. Zbornik sažetaka / Maja Opešić i Ines Srdoč-Konestra (ur.). Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, 2010. str. 252-253

Marjanić, Suzana

NAVODNO VISOKO I NISKO I/ILI KAZALIŠTE I PERFORMANS

Polazeći od pitanja Valentine Valentini "Koja demarkacijska linija dijeli glumca od performera, tumačenje od izvođenja?", kojim spomenuta teoretičarka nudi jasnu demarkaciju između glumca kao tumača uloge, lika i performera kao izvođača sebe (Valentini 2001:23, 26), možemo rastvoriti razlikovne odrednice između kazališta i performansa. Naime, iz glumačke se perspektive glumačka umjetnost, naravno, označava kao tzv. visoki a performans kao tzv. niski izvedbeni žanr. Dakako, iz perspektive umjetnikā/icā performansa nastaje uspostavljanje suprotnih kvalitativnih odrednica. Tako su umjetnici performansa kasnih 60-ih i tijekom 70-ih prošloga stoljeća negacijom kazališne umjetnosti, glumačkoga drila performans odredili kao živu umjetnost koja teži iskustvu i učincima realnoga. U okviru tih demarkacija osvrnut ćemo se na promišljanja o umjetnosti performansa i glumačke umjetnosti na primjeru izjava pojedinih naših glumaca/ica i umjetnika/ica performansa (npr. D. Bartol Indoš, V. Dodig Trokut, V. Matula). S druge pak strane, kategoriju visoko i nisko promatrat ćemo i u sâmom žanru performansa, odnosno kao što zamjećuje RoseLee Goldberg da je termin performans postao univerzalan za prezentacije uživo svih vrsta od interaktivnih instalacija u muzejima do maštovito koncipiranih modnih događanja te DJ programa u klubovima (Goldberg 2003:204-205). Tragom tog proširenoga određenja pojma performans kao i pojma akcija promatrat ćemo medijske recepcije pojedinih tzv. niskih performansa i akcija, koji, dakle, ne proizlaze iz vizualne umjetnosti – npr. akciju Žuti Peristil (11. prosinac 2009.) koju je izvela Torcida protiv kerumizacije Splita.

visoko; nisko; kazalište; performans

Ostensibly high and low and/or the theatre and performance art

high; low; theatre; performance art