Kako je Milivoj Solar prestao biti „zabavan” i postao „trivijalan” (Teorijski pomak od termina zabavne prema terminu trivijalne književnosti) (CROSBI ID 569538)

Nikolić, Davor Kako je Milivoj Solar prestao biti „zabavan” i postao „trivijalan” (Teorijski pomak od termina zabavne prema terminu trivijalne književnosti) // Peti hrvatski slavistički kongres, Zbornik sažetaka / Turk, Marija (ur.). Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, 2010. str. 262-263

Nikolić, Davor

Kako je Milivoj Solar prestao biti „zabavan” i postao „trivijalan” (Teorijski pomak od termina zabavne prema terminu trivijalne književnosti)

U ovom se radu prikazuje odnos jednog od najvažnijih hrvatskih književnih teoretičara Milivoja Solara prema terminu zabavne, odnosno trivijalne književnosti. Književnoteorijski spor oko davanja prednosti jednom terminu nauštrb drugog (a i sa svijesti o supostojanju barem još par termina – npr. kič, šund, popularna književnost itd.) događa se kako na razini cjelokupne znanosti o književnosti (problem je to i za povijest književnosti, a pogotovo za književnu kritiku) tako i na razini promišljanja jednog autora. Neprijeporno je kako je baš Solar ključni autor koji je u hrvatskoj znanosti o književnosti sustavno od šezdesetih godina XX. st. promišljao ovu problematiku. Tijekom četrdesetak godina mnogo toga se promijenilo u općoj znanosti o književnosti, što je i utjecalo na Solarova promišljanja, ali je, barem u hrvatskim okvirima, i on cijelo to vrijeme presudno utjecao na razumijevanje ove problematike. Solarov put kroz problematiku postojanja i definiranja one druge književnosti, tj. književnosti koja nije priznata kao vrhunski vrijedna, možemo u širem smislu pratiti kroz sva autorova djela. Ipak, eksplicitno se tom problematikom bavio u četirima autorskim knjigama: Pitanja poetike, Teorija književnosti, Suvremena svjetska književnost i Laka i teška književnost. Upravo pregledom tih knjiga pokušat će se prikazati kako je autor pomaknuo svoj teorijski obzor s termina zabavne prema terminu trivijalne književnosti, ali i kako je došlo do promjene u izboru ključnih aspekata za određivanje statusa i naravi te i takve književnosti. Na koncu će biti prikazana i autorova leksikografska „točka na i” u njegovoj posljednjoj knjizi Književni leksikon, gdje se i eksplicitno zaključuje kako se trivijalna književnost može odrediti jedino na razini recepcije, čime se odustaje od pokušaja pronalaženja razlike u strukturi djela trivijalne i vrhunske književnosti.

zabavna književnost; trivijalna književnost; Milivoj Solar; književna teorija

Milivoj Solar's Journey from „Amusement” to „Trivia” (Solar's Theoretical Shift from the Term Amusement Literature to the Term Trivial Literature)

amusement literature; trivial literature; Milivoj Solar; literary theory