Aditivi u hrani. Vodič kroz E-brojeve. (CROSBI ID 7865)

Autorska knjiga | priručnik

Vinković Vrček, Ivana ; Lerotić, Dada Aditivi u hrani. Vodič kroz E-brojeve.. Zagreb: Školska knjiga, 2010

Vinković Vrček, Ivana ; Lerotić, Dada

Aditivi u hrani. Vodič kroz E-brojeve.

Već se godinama objavljuju znanstvene studije koje upozoravaju da mnogi dodatci hrani koji se kriju iza E -brojeva izazivaju kod ljudi sindrom hiperaktivnosti, alergijske reakcije, glavobolje i metaboličke poremećaje. Neki od njih su, premda su neko vrijeme bili dopušteni, završili na crnim listama i konačno zabranjeni zbog štetnosti za zdravlje. I dalje je većini „izobličenih” kemijskih izuma označenih E -brojevima mjesto u kemijskom laboratoriju ili digestoru, a ne u kruhu, mesu ili slatkišima. Bojila, zaslađivači i pojačivači okusa nisu hranjive tvari, već kemikalije kojima industrija rješava svoje tehnološke, marketinške ili financijske probleme. Čitav spektar tih kemikalija predstavljen je u ovoj knjizi. I ako mnogi aditivi nisu štetni (poput vitamina C, natrijeva karbonata ili limunske kiseline), postoji znatan broj aditiva koji su upitne sigurnosti i nemaju nikakvu prehrambenu vrijednost. Hrana se impregnira sintetskim bojilima radi boje, sintetskim aromama radi mirisa, a pojačivačima okusa i umjetnim zaslađivačima radi okusa. Poruka takve naopake manipulacije jest da prirodna hrana nema dobru boju, miris niti okus. Neprimjerena asistencija znanosti i tehnologije kulturi prehrane u obliku sintetskih aditiva izobličila naš je odnos prema okusu i izgledu dobre hrane. Preliminarni znanstveni rezultati, prigovori građanskih udruga, te stajalište, zabrinutost i strah javnosti moraju imati i dobiti legitimitet u svakoj raspravi i u svakoj zakonskoj odluci o (ne)ispravnosti hrane. Područje prehrane ne pripada samo stručnjacima. I nformiranjem javnosti autorice i njihova knjiga podupiru demokratsko načelo transparentnosti (right to know), a upozoravanjem europsko načelo opreznosti (better safe than sorry). O va knjiga time omogućuje čitateljima informaciju za slobodniji i odgovorniji izbor namirnica koje žele, ili koje ne žele, konzumirati.

E brojevi; prehrambeni aditivi; deklaracija; zdravstvena sigurnost

Food additives. Guide through E-numbers.

e numbers; food additives; declaration; health safety