Fonološke vještine i fonološko pamćenje: neke razlike između djece urednoga jezičnoga razvoja, djece s perinatalnim oštećenjem mozga i djece s posebnim jezičnim teškoćama kao temeljni prediktor čitanja (CROSBI ID 169374)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Ivšac Pavliša, Jasmina ; Lenček, Mirjana
hrvatski
Fonološke vještine i fonološko pamćenje: neke razlike između djece urednoga jezičnoga razvoja, djece s perinatalnim oštećenjem mozga i djece s posebnim jezičnim teškoćama kao temeljni prediktor čitanja
Suvremeni istraživač ki interesi koji su usmjereni na razvoj itanja i prate!e teško!e pokušavaju odrediti razinu zna aja razli itih kognitivnih procesa kao prediktora teško!a itanja. Brojna istraživanja izdvajaju upravo fonološke varijable kao najpresudnije za uspjeh u itanju. Usprkos injenici da kod djece s perinatalnim ošte!enjem mozga kao i kod djece s posebnim jezi nim teško!ama postoji rizik za pojavu teško!a itanja, segment fonoloških vještina je kod ovih populacija nedostatno istraživan (posebno u hrvatskome jeziku). Cilj rada je usporedba triju razli itih skupina šestogodišnjaka (djece urednoga jezi noga razvoja, djece s perinatalnim ošte!enjem mozga i djece s posebnim jezi nim teško!ama) na zadacima fonoloških vještina i fonološkog pam!enja. Osim raš lambe razlika, opisane su osobitosti skupina na navedenim zadacima. Rezultati pokazuju da se navedene skupine statisti ki zna ajno razlikuju na ve!ini varijabli kojima se procjenjuju fonološke vještine i fonološko pam!enje. Osim empirijske važnosti, istraživanje pridonosi i logopedskome radu jer opisuje obilježja fonološke sastavnice u djece s rizikom za teško!e u enja. Tako"er, ono omogu!ava oblikovanje primjerenih terapijskih postupaka temeljnih na fonološkim vještinama kao prediktorima teško!a itanja.
predvještine čitanja; rizik za teškoće čitanja; fonološka svjesnost; fonološko imenovanje
nije evidentirano
engleski
Phonological Skills and Phonological Memory as Basic Literacy Predictors-Some Differences Between Children with Typical Language Development, Children with Perinatal Brain Lesions and Children with Specific Language Impairment
nije evidentirano
prereading skills; risk for learning difficulties; phonological awareness; rapid automatized naming
nije evidentirano