Amir Bukvić "Aristotel u Bagdadu" – dramska kopča susreta kultura (CROSBI ID 570530)

Prilog sa skupa u zborniku | stručni rad | domaća recenzija

Nikčević, Sanja Amir Bukvić "Aristotel u Bagdadu" – dramska kopča susreta kultura // Krležini dani u Osijeku 2009. : zbornik radova / Hećimović, Branko (ur.). Osijek : Zagreb, 2010. str. 251-268

Nikčević, Sanja

Amir Bukvić "Aristotel u Bagdadu" – dramska kopča susreta kultura

Drama se događa na dvoru mladog sultana u Bagdadu koji okuplja znanstvenike razne vjere od kojih neki donose informacije iz drugih svjetova – kako civilizacijskih tako i duhovnih (svjetlosnih). Znanstvenici između ostalog pokušavaju shvatiti Aritstotelove pojmove tragedije i komedije a koncept kazališta koji nemaju tumače kao priču koja priča samu sebe. Tragičnom kraju vodi žudnja prema ženama (Ajši koja priča priče i lijepoj Esteri) i dvorske spletke. Višeslojna, poetska i duhovna drama govori o nekoliko dominantnih tema a kroz četiri tzv. kopče susreta. Kopča susreta s onostranim su paralelni svjetovi koji kroz razne prijelaze (kroz priče, san, vizije, ludilo, spoznaju ili u pustinji) neprestano prodiru u realnu radnju. Kopča susreta s drugim je ketman. Iako je prvotno značenje pojma pretvaranje kad si među onima koji su drugačiji ili misle drugačije, drama pokazuje da stalno skrivanje misli i čuvanje svojeg mišljenja (likova na dvoru) dovodi do tragičnih posljedica a pokušaj prilagodbe donosi nove spoznaje. Treća kopča je susret kultura gdje je znanje i umjetnost moguće spoznati samo ako govori o nečemu što je dijelom i našeg života. Aristotel i priča koja priča samu sebe bili su nejasni dvorjanima dok nisu i sami to proživjeli. Drama nosi brojne intertekstualne poveznice, od Suhravardijeve filozofije o paralelnim svjetovima svjetla do Shakespeareovog Hamleta (stali sultan je nestao u pustinji a mladi pokušava otkriti što se dogodilo i više je zabavljen znanosti nego vladanjem). No, Bukvić piše dramu u žanru tzv. afirmativne tragedije (kao što su Shakespeareova Oluja ili Calderonov Život je san) kao djelo s ozbiljnom, uzvišenom i tragičnom radnjom (izdaje, ubojstva, nesporazumi, smrt) ali s krajem koji omogućuje ostvarenje pozitivnih vrijednosti kroz mogućnost (barem za neke od likova) nastavka života, ostvarenje nauma, spoznaju, uspostavu pozitivnih međuljudskih odnosa (ljubav, prijateljstvo, roditeljski odnos) i pozitivnih, pročišćujućih i uzvišenih emocija (kajanje, oprost, duhovnost) što jest četvrta kopča djela.

Aristotel; susret kultura; paralelni svjetovi; intertekstualnost; kopče susreta

Amir Bukvić "Aristotle in Baghdad" – dramatic copulae of encounter

Aristotle; cultural encounter; parallel worlds of lights; intertextuality; copulae of encounter