Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Prilog valorizaciji periodizacijske komponente Karamanova opusa (CROSBI ID 570824)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Basić, Ivan Prilog valorizaciji periodizacijske komponente Karamanova opusa // 3. kongres hrvatskih povjesničara umjetnosti. Knjiga sažetaka / Žmegač, Andrej (ur.). Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 2010. str. 51-52

Podaci o odgovornosti

Basić, Ivan

hrvatski

Prilog valorizaciji periodizacijske komponente Karamanova opusa

Sagledavajući razvitak nacionalnih povijesnih disciplina od njihova znanstvenog ustrojenja i institucionalizacije tijekom 19. st. pa do suvremenosti, prva stoljeća srednjovjekovlja (7. i 8.) nameću se unutar te slike kao upadljiva lakuna u hrvatskoj povijesti umjetnosti i arheologiji starijega doba. U tom kontekstu je znatna pojava nekolicine studija iz pera povjesničara umjetnosti i konzervatora Ljube Karamana (1886.-1971.) posvećenih upravo problemima »prijelaznog razdoblja«, objavljenih u kronološkom rasponu od početka 1920-ih do konca 1950-ih godina. Pionirska Karamanova uloga u konstituiranju proučavanja predromaničkog razdoblja kao samosvojnog polja istraživanja unutar nacionalne povijesti umjetnosti i arheologije, kao i prve sinteze posvećene razvoju domaćeg umjetničkog stvaralaštva (1930., 1933., 1952., 1963.) plastično ocrtavaju dosege jednog od utemeljitelja suvremene povijesti umjetnosti, dok istovremena njegova preokupacija problematičnim »prijelaznim« periodima i »spomenicima nepotpune biografije« svakako i u metodološkom pogledu uzdiže vrijednost navedenih studija. Karaman se tijekom gotovo čitave svoje znanstvene karijere osvrtao na spomenike »međurazdoblja«, u raznim prilikama, bilo da je obrađivao pojedinačne spomeničke jedinice, unutar sintetskih tekstova, ili osvrćući se na mišljenja drugih istraživača. U pionirskoj studiji o počecima srednjevjekovnog Splita (1940.) prvi put je, primjerice, pokušao dati zaokruženu sliku razvoja nekadašnje Dioklecijanove palače u njenim inicijalnim stoljećima. Poglavito se razmatra Karamanov doprinos u studiji »O spomenicima VII i VIII stoljeća u Dalmaciji i o pokrštenju Hrvata« (1942.), u kojoj je dao pregled svih do tada registriranih spomeničkih jedinica datiranih u to vrijeme. Prvi je uspostavio facies umjetnosti – dakako na razini svoga vremena – 7. i 8. st., pretežito na polju skulpture. Mada je zbog nedostatka suvislijih materijalnih tragova svaki pokušaj ocrtavanja tog razvoja na razini davnašnjih spoznaja nužno pars pro toto, Karamanova rekapitulacija i rekontekstualizacija rezultirala je nizom izuzetno korisnih opažanja. U izlaganju će biti posvećena pažnja nekima od njih, poput: periodizacije pleterne plastike, njena porijekla i geneze, kronologije proučavanja najranijih manifestacija pleterne skulpture Apeninskog poluotoka.

Ljubo Karaman; historiografija umjetnosti; periodizacija; rani srednji vijek

nije evidentirano

engleski

A Contribution to the Valorization of Ljubo Karaman's Work on Periodization

nije evidentirano

Ljubo Karaman; historiography of art; periodization; Early Middle Ages

nije evidentirano

Podaci o prilogu

51-52.

2010.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

3. kongres hrvatskih povjesničara umjetnosti. Knjiga sažetaka

Žmegač, Andrej

Zagreb: Institut za povijest umjetnosti

Podaci o skupu

Treći kongres hrvatskih povjesničara umjetnosti

predavanje

25.11.2010-27.11.2010

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Povijest, Povijest umjetnosti