Obitelj u ranorimskoj Liburniji (CROSBI ID 170874)

Kurilić, Anamarija Obitelj u ranorimskoj Liburniji // Radovi (Sveučilište u Splitu. Filozofski fakultet Zadar. Razdio povijesnih znanosti), 34(21) (1995), 47-83

Kurilić, Anamarija

Obitelj u ranorimskoj Liburniji

U ovom radu autorica proučava vrstu i strukturu obitelji u ranorimskoj Liburniji. Osnovu istraživanja prije svega čine obrasci komemoracija na nadgrobnim spomenicima, pri čemu autorica koristi statističku metodu koju su razvili R. P. Saller i B. D. Shaw (SALLER - SHAW, 1984., 125 i d.). Osim toga autorica se koristi i rezultatima arheoloških istraživanja i skromnim vijestima antičkih pisaca. Novim pristupom postojećoj građi autorica nastoji preispitati dosadašnje teorije o liburnskom društvu općenito i o ustroju njihove obitelji. Rezultati do kojih je došla pokazuju da je ideja o postojanju "velike obitelji" kod Liburna neutemeljena. Potpuno suprotno, kod gotovo svih kategorija pučanstva Liburnije dominirao je jezgreni tip obitelji. Izuzetak čini tek vojna populacija kod koje dominira kategorija komemoratora - testamentarnih nasljednika (heredes). Specifičnost liburnskog društva ogleda se u relativno visokom postotku žena-komemoratora. Autorica to interpretira kao odraz izjednačenosti žena i muškaraca u liburnskom društvu, a ne kao dokaz ženinog povlaštenog društvenog položaja. Rezultati arheoloških istraživanja, poglavito nastambi i nekropola, potvrđuju ove zaključke. Osim toga, oni ukazuju na postojanje jezgrene obitelji kod Liburna i prije uspostave rimske vlasti.

Obitelj; rimska socijalna povijest; latinska epigrafija; rimska Liburnija

The Family in Early Roman Liburnia

Family; Roman social history; Latin epigraphy; Roman Liburnia