KONSTRUKCIJA IDENTITETA HRVATA U HRVATSKOM SELJAČKOM POKRETU I NACIONALISTIČKOM I USTAŠKOM POKRETU (1935.-1945.) (CROSBI ID 364050)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Aralica, Višeslav KONSTRUKCIJA IDENTITETA HRVATA U HRVATSKOM SELJAČKOM POKRETU I NACIONALISTIČKOM I USTAŠKOM POKRETU (1935.-1945.) / Goldstein, Ivo (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2011

Aralica, Višeslav

Goldstein, Ivo

KONSTRUKCIJA IDENTITETA HRVATA U HRVATSKOM SELJAČKOM POKRETU I NACIONALISTIČKOM I USTAŠKOM POKRETU (1935.-1945.)

U radu se raspravlja o stvaranju identiteta Hrvata u razdoblju od 1935. do 1945. godine. Identitet se ovdje razumije kao slika o sebi koja se stvara unutar političke ideologije a realizira se u kulturi. Analizirat će se slika Hrvata razvijana u okviru hrvatskog seljačkog pokreta kao glavnog političkog pokreta među Hrvatima tridesetih godina , kao i slika Hrvata stvarana unutar nacionalističkog pokreta u Hrvatskoj krajem tridesetih, kao i u njima bliskom ustaškom pokretu i u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj. Slika Hrvata razvijana u seljačkom pokretu od 1935. godine oslanjala se na misli ideologa Antuna Radića i na političko djelovanje njegova brata i političkog vođe H( R)SS-a Stjepana Radića. Slika je stvarana u skladu s ideologijom stranke koja je od popuštanja diktature u Kraljevini Jugoslaviji nakon smrti kralja Aleksandra Karađorđevića doživljavala svoje ponovno buđenje. Slavenstvo i mirotvornost u toj su ideologiji igrale važnu ulogu od samih početaka, a odraz su ruskog slavenofilstva i utjecaja Lava N. Tolstoja na braću Radić. Hrvati su u skladu s tim pokazivani kao miroljubivi ratari Slaveni. Njima nasuprot stajali su grabežljivi ratnici Germani u ruskom slavenofilstvu. Nakon popuštanja diktature i obnove rada HSS-a i njegovih ogranaka Seljačke i Gospodarske Sloge, seljačka će ideologija sustavnim djelovanjem preoblikovati misli Antuna Radića i spomenutoj slici Hrvata nasuprot postaviti sliku grabežljivih i ratobornih «dinaraca», propadnika «plemenske kulture» ili jednostavno «Srba». I dok se slika Hrvata u seljačkom pokretu razvijala u oporbi prema srpskom i jugoslavenskom nacionalizmu, slika Hrvata razvijana u okviru hrvatskog nacionalističkog pokreta razvijala se u političkoj oporbi prema HSS-u, a ideološki u oporbi kako prema «seljačkoj» ideologiji, tako i ideologiji srpskog i jugoslavenskog nacionalizma. Zbog niza razloga, hrvatski su nacionalisti tridesetih godina preuzeli sliku Srbohrvata, Jugoslavena i Srba koja je dotada bila stvarana u jugoslavenskom i srpskom nacionalizmu, sliku slobodarskih gorštaka ratnika. Tu će sliku njegovati i promovirati i ustaški režim u NDH.

nacionalni identitet; hrvatski seljački pokret; nacionalizam

THE CONSTRUCTION OF CROATIAN IDENTITY IN CROATIAN PEASANT MOVEMENT AND NATIONALIST AND USTASHA MOVEMENT (1935-1945)

national identity; croatian peasant movement; nationalism