Hrvatska književna tradicija i modernost u Osamljenicima Petra Šegedina (CROSBI ID 572484)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Bilić, Anica Hrvatska književna tradicija i modernost u Osamljenicima Petra Šegedina // Dani Petra Šegedina, Hrvatska književna tradicija i modernost u djelu Petra Šegedina, Zbornik radova III. znanstvenoga skupa s međunarodnim sudjelovanjem / Jelčić, Dubravko (ur.). Zagreb: Grad Korčula, 2010. str. 47-57

Bilić, Anica

Hrvatska književna tradicija i modernost u Osamljenicima Petra Šegedina

Za promatranje odnosa hrvatskoga pisca Petra Šegedina prema hrvatskoj književnoj tradiciji i stanju u poslijeratnoj književnosti te određivanje njegova mjesta i važnosti u povijesti hrvatske književnosti, napose romanesknoga žanra, u članku će se analizirati njegov roman Osamljenici, prvotno objavljen 1947. u Zagrebu, u izdanju Društva književnika Hrvatske. Promatrajući roman Osamljenici Petra Šegedina u književnopovijesnom kontekstu, odredit ćemo njegov otklon od dotadašnje hrvatske romaneskne tradicije te utvrditi odnos prema recentnom romanesknom stvaranju toga doba, odnosno opreku prema socrealističkim romanima. Na unutaropusnoj pak razini promatrat će se Šegedinova egzistencijalisitčka "trilogija", tj. roman Osamljenike stavit ćemo u relaciju prema ranije objavljenom romanu Djeca Božja (1946.) i poslije nastalomu Crnom smiješku (1969.) Pri tome će se analitički pristupiti kronotopu, semantičkoj i sintaktičkoj strukturi Šegedinova romana Osamljenici te opisati odnos prema tradicionalnom i modernom. Posebnom će se analizom posvetiti pozornost najprije dominantnim likovima Arturu, Silviju i Srećku, a potom sporednim ženskim likovima korištenjem i primjenom teorijskih postavki suvremenih semiotičara i naratologa Phillipea Hamona i Vincenta Jouvea te ih promatrati na aktancijalnoj razini primjenom Greimasove semiotike. Zaključno ćemo utvrditi kako su glavni likovi romana zapravo prototipovi hrvatskoga egzistencijalističkoga romana, a njihov autor P. Šegedin anticipator ne samo hrvatskoga egzistencijalističkoga romana nego i romana ideja te inaugurator romana sudbine i ljudske situacije, kojima doseže vrhunac hrvatskoga i europskoga suvremenoga proznoga stvaranja te s R. Marinkovićem, V. Desnicom i Mirkom Božićem pripada skupini istaknutih hrvatskih romanopisaca prvih desetljeća poslijeratne književnosti.

Petar Šegedin; Osamljenici; moderni roman; egzistencijalistički roman; roman sudbine; roman ideja; tradicionalni roman; socrealizam

Croatian literary tradition and modernity in Osamljenici by Petar Šegedin

Petar Šegedin; Osamljenici; modern novel; existentialistic novel; novel of destiny; novel of ideas; traditional novel; socialist realism