Različite dimenzije raspoloženja u funkciji menstrualnog ciklusa (CROSBI ID 572912)

Hromatko, Ivana ; Mikac, Una Različite dimenzije raspoloženja u funkciji menstrualnog ciklusa. 2011

Hromatko, Ivana ; Mikac, Una

Različite dimenzije raspoloženja u funkciji menstrualnog ciklusa

Ranija istraživanja koja su ispitivala povezanost raspoloženja i različitih faza menstrualnog ciklusa bavila su se pojavom negativnog raspoloženja u predmenstrualnoj fazi. U novije vrijeme se unutar teorijskog okvira evolucijske psihologije istražuje izraženost emocija “privlačenja“ u plodnom razdoblju menstrualnog ciklusa. Neovisno o teorijskom okviru, cikličke promjene u razinama progesterona i estrogena smatraju se proksimalnim mehanizmom u podlozi ovih oscilacija u raspoloženjima i s njima povezanih motivacija. Cilj ovog istraživanja bio je usporediti različite dimenzije raspoloženja u 3 faze menstrualnog ciklusa: ranoj folikularnoj (niske razine estrogena i progesterona), kasnoj folikularnoj (ovulacijskoj, visoke razine estrogena, niske progesterona) i sredinom lutealne faze (visoke razine i estrogena i progesterona). Sudionice su u sva tri navrata ispunile upitnik Adjective Check List (ACL) kojim se procjenjuje 9 dimenzija raspoloženja: tjeskoba, depresija, prijateljstvo, veselje, umor, neprijateljstvo, koncentracija, aktivnost i stanje organizma. Jedino subskala trenutnog stanja organizma nije pokazala zadovoljavajuće koeficijente pouzdanosti, pa nije korištena u daljnjim obradama. MANOVA za ponovljena mjerenja pokazala je značajan glavni efekt ciklusa (F=3.91 ; p<.05) i dimenzije raspoloženja (F=87.1 ; p<.001), bez interakcije. Posebne univarijatne analize su pokazale da su neke dimenzije stabilne tijekom ciklusa (npr. koncentracija je bila na stabilno visokoj, a neprijateljstvo na niskoj razini u sve 3 točke mjerenja), neke su najizraženije u menstrualnoj fazi (npr. umor i marginalno tjeskoba, što je u skladu s prethodnim nalazima o povišenom negativnom afektu u razdobljima sniženih razina spolnih hormona), a neke su najizraženije u ovulacijskoj fazi ciklusa (npr. aktivnost i marginalno veselje, što je u skladu sa spomenutim evolucijskim hipotezama o emocijama „privlačenja“ u plodnom razdoblju).

raspoloženje; menstrualni ciklus; spolni hormoni; adaptivni dizajn

Various dimensions of mood as a function of menstrual cycle

mood; menstrual cycle; sex hormones; adaptive design