Fenotipska raznolikost germplazme lucerne (Medicago sativa L.) (CROSBI ID 573156)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Tucak, Marijana ; Popović, Svetislav ; Čupić, Tihomir ; Meglič, Vladimir Fenotipska raznolikost germplazme lucerne (Medicago sativa L.) // Book of Abstracts of the 46th Croatian & 6th International Symposium on Agriculture / M., Pospišil (ur.). Zagreb: Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2011. str. 89-90

Tucak, Marijana ; Popović, Svetislav ; Čupić, Tihomir ; Meglič, Vladimir

Fenotipska raznolikost germplazme lucerne (Medicago sativa L.)

Cilj ovog istraživanja bio je procijeniti fenotipsku raznolikost u kolekciji germplazme lucerne pomoću multivarijatne analize, utvrditi doprinos pojedinih svojstava u ukupnoj raznolikosti i izabrati najzanimljivije grupe/populacije koje bi mogle doprinijeti poboljšanju prinosa i kvalitete lucerne u okviru našeg oplemenjivačkog programa. Tijekom dvogodišnjeg razdoblja (2008.-2009.) na pokusnom polju Poljoprivrednog instituta Osijek analizirano je 12 morfo-agronomskih svojstava kod 40 populacija/kultivara lucerne različitog geografskog porijekla. Za analizu fenotipske raznolikosti korištene su Mahalanobisova udaljenost, Tocher’s klaster metoda i kanoničke varijable. Proučavane populacije/kultivari bile su grupirane unutar šest grupa. Grupa II sadržavala je najveći broj populacija/kultivara. U najvećem broju slučajeva grupiranje populacija/kultivara nije bilo povezano s njihovim geografskim porijeklom. Udaljenost između grupa bila je veća u odnosu na udaljenost između populacija/kultivara unutar iste grupe, što ukazuje na široku genetsku raznolikost između materijala različitih grupa. Najveća udaljenost utvrđena je između grupe IV i VI (37, 36). Populacijama/kultivarima grupiranim unutar grupe V ostvarene su najveće prosječne vrijednosti prinosa zelene mase i suhe tvari prve i druge godine uzgoja, broja stabljika, visine i regeneracije biljaka. Najveće vrijednosti za duljinu i širinu srednjeg listića imale su populacije/kultivari grupe IV. Također, populacije/kultivari ove grupe postigli su visoke prinose i povoljne vrijednosti za većinu ispitivanih svojstava. Na osnovi ostvarenih prosječnih vrijednosti ispitivanih svojstava, udaljenosti i načina grupiranja najperspektivnije populacije/kultivari pripadaju grupi IV i V te predstavljaju vrijedan genetski materijal za poboljšanje prinosa i kvalitete lucerne u okviru našeg oplemenjivačkog programa.

lucerna; populacije; fenotipska raznolikost; multivarijatna analiza;

Phenotypic divergence of alfalfa (Medicago sativa L.) germplasm

alfalfa; populations; phenotypic divergence; multivariate analysis; breeding