'Utjecaj teme na pobuđivanje interesa' (CROSBI ID 573649)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Gruić, Iva ; Velički, Vladimira ; Štvanek, Željka 'Utjecaj teme na pobuđivanje interesa' // Društvo i jezik – višejezičnost i višekulturalnost / Society and Language – multilingualism and multiculturalism / Bežen, A. i Pavličević – Franić, D. (ur.). Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI), 2010. str. 87-99

Gruić, Iva ; Velički, Vladimira ; Štvanek, Željka

'Utjecaj teme na pobuđivanje interesa'

Članak istražuje pitanje postoji li razlika u pobuđivanju interesa kad se djeca predškolske dobi susretnu s realističnom, odnosno fantastičnom pričom. Kad je riječ o književnosti, uobičajena metodička preporuka zagovara fantastične teme. U kazalištu većinu repertoara za mlađu djecu čine fantastične priče i bajke, ali takva situacija u posljednje vrijeme doživljava i snažna kritička osporavanja. Zato ovdje postavljamo pitanje koliko takva preporuka odgovara dječjem čitateljskom / gledateljskom interesu. Suvremena istraživanja ovog pitanja u književnosti idu u dva smjera: studije čitateljskog interesa i studije čitateljskih preferencija, pri čemu se najčešće traže korelacije između sadržaja književnog djela i pobuđivanja interesa i oblikovanja preferencija. Elementi sadržaja jednako su prisutni u kazalištu kao i u književnosti, zato se rezultate studija o čitateljskim interesima i preferencijama može shvatiti kao putokaz za razumijevanje gledateljskih interesa i preferencija. Međutim, niti u istraživanjima u književnosti za djecu ne može se naći nedvosmislen odgovor na naše početno pitanje jer provedene studije prezentiraju raznolike rezultate. Zato je provedeno empirijsko istraživanje u kojem je kao instrument korištena procesna drama, još jedan medij u kojem su elementi sadržaja prisutni na sličan način kao i u književnosti i u kazalištu, ali se prisutnost većeg ili manjeg interesa dade relativno lako detektirati promatranjem. Izravni zaključci empirijskog istraživanja govore o razlici između fantastične i realistične teme kad je riječ o pobuđivanju interesa djece u procesnoj drami. Druga linija zaključaka govori o čitateljskom i gledateljskom interesu djece, a oni se opet dalje mogu primijeniti i na kazalište za djecu. Konačno, provedeno istraživanje dopušta sugestiju o korištenju procesne drame kao instrumenta za istraživanje čitateljskog interesa djece.

čitateljski i gledateljski interes; procesna drama; predškolsko dijete

The influence of the theme on the involvement

literary interests; children’s theatre; preschool child; process drama; fantasy and reality theme