Utjecaj skandinavskih koncepcija oblikovanja na opus i stručno djelovanje Bernarda Bernardija kao prinos hrvatskoj oblikovnoj sceni druge polovice 20. stoljeća (CROSBI ID 574706)

Ceraj, Iva Utjecaj skandinavskih koncepcija oblikovanja na opus i stručno djelovanje Bernarda Bernardija kao prinos hrvatskoj oblikovnoj sceni druge polovice 20. stoljeća // Knjiga sažetaka 3. kongresa hrvatskih povjesničara umjetnosti / Žmegač, Andrej (ur.). Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 2010. str. 53-54

Ceraj, Iva

Utjecaj skandinavskih koncepcija oblikovanja na opus i stručno djelovanje Bernarda Bernardija kao prinos hrvatskoj oblikovnoj sceni druge polovice 20. stoljeća

Bernardo Bernardi (1921.-1985.), arhitekt, dizajner i teoretičar dizajna nalazio se 1960. godine u okviru stipendije pariškoga UNESCO-a na tromjesečnom studijskom boravku u skandinavskim zemljama: Danskoj, Finskoj i Švedskoj poradi upoznavanja edukacijskih modela obrazovnih institucija s područja oblikovanja, te relevantnih arhitekata i dizajnera razdoblja čija je produkcija nosila obilježja skandinavske forme. Tema izlaganja obuhvatila je sadržajni okvir naznačene stipendije koji je podrazumijevao Bernardijev posjet tada jedinstvenoj skandinavskoj visokoškolskoj instituciji – Odjelu za industrijsko oblikovanje Kraljevske akademije likovnih umjetnosti u Københavnu ; upoznavanje s djelovanjem skandinavskih udruženja za umjetnost i obrt ; posjete stalnim izložbama oblikovanja nacionalnih dizajn-centara, kao i upoznavanje s djelovanjem ključnih skandinavskih autora suvremenih oblikovnih koncepcija 20. stoljeća s kreativnim obilježjima organskog modernizma poput Finn Juhla (1912.-1989.), Hans Wegnera (1914.-2007.), Grete Jalk (1920.-2006.), Børge Mogensena (1914.-1972.) i drugih. Sagledavajući značaj skandinavskih obrazovnih institucija, Bernardi je po povratku u lokalni okvir sustavno ukazivao na nužnost osnivanja visokoškolskog modela edukacije dizajnera u Hrvatskoj, čime je doprinio otvaranju Studija dizajna Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu 1989. godine, a isticanjem poticajnih vrijednosti skandinavskih strukovnih organizacija i dizajn-centara osnivanju Centra za industrijsko oblikovanje u Zagrebu 1964. godine, kao i Društva dizajnera Hrvatske (danas: Hrvatsko dizajnersko društvo) 1983. godine. Nadalje, Bernardijevim prisustvom u stručnoj periodici, održavanjem brojnih izlaganja te poticanjem izložbenih programa o recentnim ostvarenjima skandinavskog oblikovanja, tematika se sustavno otvarala senzibilitetu strukovne, ali i šire javnosti. Izlaganjem se stoga ukazalo na neposrednost utjecaja skandinavskog oblikovanja jasno čitljivog slijedom daljnjih prinosa Bernardijeva stvaralačkog djelovanja u okviru domaće oblikovne scene u razdoblju od šezdesetih do osamdesetih godina 20. stoljeća – kako na razini oblikovnih karakteristika autorova opusa, teorijskog promišljanja i publicističkoga rada, tako i zalaganjem za razvitak i profesionalizaciju struke. Zaključno, skandinavski su poticaji visokom razinom estetike, čistoće i logike u pristupu problemima oblikovanja iznijeli odlučujuću prekretnicu u Bernardijevom višeznačnom djelovanju na području dizajna, što predstavlja vrijednu točku za sagledavanje i ispravnu valorizaciju autorova djela, ali i relevantnu točku prijenosa skandinavskih poticaja na hrvatsku oblikovnu i strukovnu scenu.

Bernardo Bernardi; studijski boravak u Danskoj; Finskoj i Švedskoj; skandinavsko oblikovanje; organski modernizam; prijenos utjecaja; obrazovne institucije i strukovna udruženja s područja oblikovanja; hrvatska dizajnerska scena

The Impact of the Scandinavian Design Concepts on Bernardo Bernardi’s Oeuvre and Professional Work as Contribution to the Croatian Design Scene of the Second Half of the 20th Century

Bernardo Bernardi; professional stay in Denmark; Finland and Sweden; Scandinavian design; organic modernism; transfer of influence; educational institutions and professional associations in the area of design; Croatian design scene

53-54.

2010.

Žmegač, Andrej