Ivana Brlić-Mažuranić, "Priče iz davnine": nova konstrukcija izvora i metodologije (CROSBI ID 173971)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Kos-Lajtman, Andrijana ; Horvat, Jasna Ivana Brlić-Mažuranić, "Priče iz davnine": nova konstrukcija izvora i metodologije // Fluminensia, god. 23 (2011), br. 1.; 87-99

Kos-Lajtman, Andrijana ; Horvat, Jasna

Ivana Brlić-Mažuranić, "Priče iz davnine": nova konstrukcija izvora i metodologije

Na temelju novih arhivskih istraživanja koja su rezultirala pronalaskom autoričinog rukopisnog zapisa naslovljenog Ove su bilježke izvađene iz Afanasjev, «Vozzrenija drevnih Slavjan» i iz Tkany «Mythologie der alten Teutschen und Slaven». Što je prekriženo ono sam upotrebila u nekim pričama, u radu se revidiraju i dopunjuju dosadašnje te oblikuju nove spoznaje o izvorima mitoloških motiva u stvaralaštvu I. Brlić-Mažuranić, prvenstveno onih korištenih u Pričama iz davnine. U navedenom rukopisnom zapisu autorica eksplicitno navodi izvore mitološke i usmenoknjiževne građe koju je izučavala, bilježi likove i motive, a ponekad ih i detaljnije tumači ili taksonomizira, s mjestimičnim referiranjima na puni naslov izvora i broj stranice. Slijedeći autoričin zapis nastoji se potvrditi izvorište pojedinog motiva u navedenim tekstovima, ali i rekonstruirati mogući put preuzimanja i/ili transformacije. Pronađen rukopisni zapis moguće je tako čitati kao svojevrstan kôd za rekonstrukciju geneze Priča iz davnine, ali i nekih drugih autoričinih tekstova. To ne samo da širi i pomalo mijenja dosada iznesene postavke o dubini i intenzitetu veza između književnog djela ove autorice i slavenske mitologije, upućujući na niz novih izvora koje je I. Brlić-Mažuranić poznavala i koristila, već također baca i potpuno novo svjetlo na književnicu, osobito u smislu njezine stručno-znanstvene usmjerenosti.

Ivana Brlić-Mažuranić; Priče iz davnine; arhivska istraživanja; rukopisni zapis; izvori; mitologija

Ivana Brlić-Mažuranić: "Priče iz davnine": New Construction of the Sources and Methodology

Ivana Brlić-Mažuranić; archive research; script; sources; mythology; research and scholarly profile