Ocjenski rad | sveučilišni preddiplomski završni rad

Zdjelar, Tomislav Utjecaj molnog omjera karbamida i formaldehida na svojstva ploča iverica / Jambreković, Vladimir (mentor); Španić, Nikola (neposredni voditelj). Zagreb, . 2011

Zdjelar, Tomislav

Jambreković, Vladimir

Španić, Nikola

Utjecaj molnog omjera karbamida i formaldehida na svojstva ploča iverica

U radu je obrađena problematika smanjenja molnog omjera karbamida i formaldehida, te utjecaj smanjenja na tehnološka svojstva smola, emisiju formaldehida, bubrenje i mehanička svojstva ploča iverica. Izrađene su eksperimentalne ploče iverice sa smolom KF 111 MJ s uobičajenim molnim omjerom karbamida i formaldehida te eksperimentalne ploče iverice sa smolom KF 105 MKK s povećanim molnim omjerom karbamida i formaldehida. U radu je korišten ekološki otvrđivač na bazi nitrata, oplemenjen sa nekoliko kemijskih omponenata za smanjenje koncentracije slobodnog formaldehida u pločama ivericama. Cilj je bio istražiti da li je moguće sa smolama povećanog molnog omjera karbamida i formaldehida proizvesti ploče iverice stabilnih fizikalnih svojstava, visokih mehaničkih svojstava i niske emisije slobodnog formaldehida, ako se primjeni ekološki otvrđivač na bazi nitrata. Istraživanja su pokazala da je utjecaj molnog omjera na mehanička svojstva vrlo značajan. Čvrstoća raslojavanja ploča iverica izrađenih sa smolom KF 105 MKK je izrazito veća u odnosu na ploče izrađene sa smolom KF 111 MJ. Utjecaj molnog omjera na bubrenje i upijanje vode je također vrlo značajan. U oba slučaja je bubrenje i upijanje vode ploča iverica izrađenih sa smolom KF 105 MKK osjetno manje u odnosu na ploče izrađene sa smolom KF 111 MJ. Koncentracija slobodnog formaldehida u pločama ivericama je nešto manja kod ploča izrađenih sa smolom KF 105 MKK, iako su one sa većim molnim omjerom karbamida i formaldehida, što je posljedica pozitivnog djelovanja ekološkog otvrđivača na bazi nitrata. Spektrofotometrijske vrijednosti su osjetno niže u odnosu na jodometrijske, što može biti posljedica niza kemijskih komponenata dodanih u ekološki otvrđivač. Istraživanja su pokazala da je kod niskih vrijednosti koncentracije slobodnog formaldehida, uz primjenu ostalih tehnoloških zahvata moguće proizvesti ploču ivericu boljih fizikalnih i mehaničkih svojstava, iste ili čak niže koncentracije slobodnog formaldehida, uz primjenu smola višeg molnog omjera karbamida i formaldehida.

karbamid; formaldehid; molni omjer; karbamid-formaldehidne smole; ploče iverice; svojstva ploča

Influence of mole ratio urea and formaldehyde on the properties of particle boards

urea; formaldehyde; mole ratio; urea-formaldehyde resin; particleboards; properties panel