Poglavlje 23 : „Reforma pravosuđa i temeljna prava“ : Utjecaj pristupnih pregovora na jačanje vladavine prava u Hrvatskoj (CROSBI ID 43985)

Turkalj, Kristian Poglavlje 23 : „Reforma pravosuđa i temeljna prava“ : Utjecaj pristupnih pregovora na jačanje vladavine prava u Hrvatskoj // Poznavanje i vrijednosno prihvaćanje europskog i međunarodnog prava u Republici Hrvatskoj : zbornik radova znanstvenog projekta / Šimonović, Ivan ; Preložnjak, Barbara (ur.). Zagreb, 2012. str. 55-84

Turkalj, Kristian

Poglavlje 23 : „Reforma pravosuđa i temeljna prava“ : Utjecaj pristupnih pregovora na jačanje vladavine prava u Hrvatskoj

Poglavlje 23. „Reforma pravosuđa i temeljna prava“ nije postojalo kao zasebno pregovaračko poglavlje u pristupnim pregovorima koji su prethodili hrvatskom pregovaračkom procesu. EU nije pridavala jednako veliku pozornost tim pitanjima kao što je to bilo u slučaju pregovora s Hrvatskom. Mnoge okolnosti su utjecale na promjenu stava EU prema tim pitanjima. Posebice se može izdvojiti ubrzani razvoj pravne stečevine. No, također politički značajni bili su negativni učinci zadnjeg vala proširenja Europske unije. Uslijed toga EU je odlučila da u pregovorima o reformi pravosuđa, borbi protiv korupcije, temeljnim pravima te pravima EU građana, postavila vrlo strikne kriterije. Glavno pitanje koje se u Poglavlju 23. postavlja je pitanje jasnih standarda koje država koja pregovara treba ispuniti kako bi zadovoljila kriterije za članstvo u EU. Navedeno je posebice složeno ukoliko se uzme u obzir da u ovom Poglavlju uglavnom ne postoji tzv. hard acquis, već samo najbolja praksa država članica. U takvom kontekstu Hrvatska je bila suočena s izazovom pronalaženja rješenja i standarda koji će biti prihvatljivi za sve članice EU. Premda to nije uvijek bilo jednostavno, pristupni pregovori su doveli do preobrazbe hrvatskog društva koji bi dugoročno trebali ostaviti traga na razvoj demokracije, vladavine prava, poštivanja ljudskih prava te općenito na bolje funkcioniranje države. Svrha ovog rada je omogućiti bolje poznavanje, razumijevanje i vrednovanje pregovaračkog procesa u Poglavlju 23. te reformi koje su provedene u sklopu ispunjavanja kriterija za članstvo u EU-u. Nadalje, ovim radom žele se približiti teme koje su bile u najužem fokusu pregovora te objasniti razloge zbog kojih je EU bio usredotočen na njih. No, najvažnije od svega, ovim radom želi se upozoriti na pozitivne promjene koje je pregovarački proces donio za građane RH.

reforma pravosuđa i temeljna prava, pristupni pregovori, preobrazba hrvatskog društva

Chapter 23, "Judicial Reform and Fundamental Rights" : The impact of accession negotiations on strengthening the rule of law in Croatia -

reform of the judiciary and fundamental rights, the accession negotiations, the transformation of Croatian society