Pregled bibliografske jedinice broj: 532210

Autori: Pegan, Srečko
Naslov: Scenariji prostornog razvoja
( Spatial Development Scenarios )
Izvornik: Perspektive prostornog razvoja Republike Hrvatske / Butijer, Stjepo ; Magaš, Boris ; Domijan, Miljenko ; Knifić Schpas, Helena ; Pegan, Srečko, Turnšek, Mirjana. (ur.). - Zagreb : Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva , 2011. 14-14 (ISBN: 978-953-6793-52-5).
Dio CC časopisa: NE
Skup: Perspektive prostornog razvoja Republike Hrvatske
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 25. listopada 2011.
Ključne riječi: prostorni razvoj; scenarij
( spatial development; scenario )
Scenariji prostornog razvoja su planski modeli varijantnih programa korištenja i zaštite prostora. Scenarije prostornog razvoja određuje promjenljiv vremenski i prostorni kontekst uvjetovan globalizacijom, gospodarskim, socijalnim, političkim, administrativnim, klimatskim i drugim promjenama.Izrađeni su na temelju rezultata odabranih interdisciplinarnih istraživanja. Određenja scenarija prostornog razvoja polaze od identiteta na očuvanju i prezentaciji regionalnih prostornih obilježja, kulturnih dobara, krajolika i okoliša te ističu potrebu usklađenosti sektorskih razvojnih politika, jačanja javnih servisa i aktivnijeg uključivanja javnosti u proces planiranja i odlučivanja o prostoru. Scenariji prostornog razvoja omogućuju stupnjevanu prilagodbu uvjeta uređenja prostora, pojašnjavaju prednosti i nedostatke varijantnih planskih odluka te predlažu organizaciju provedbe. U odnosu na postojeći trend razvoja, scenarijima se promišljaju modeli razvoja pa se tako razlikuju: scenarij „rasta“ („Growth“ ; „Competition“) ; scenarij „rizika“ („Overall Risk“) ; scenarij „sigurnosti“ („Security“ ; „Protection“) ; scenarij „kohezije“ („Cohesion“) i dr. Odabiri scenarija prostornog razvoja i njihova promjenljivog redoslijeda uvjetovan je stupnjem društvenog i gospodarskog razvoja, uvjetima zaštite okoliša, prirode i kulturnih dobara. Odabrani scenariji razvoja pozicioniraju planski obuhvat u makroregionalnim i regionalnim perspektivama razvoja, doprinose usklađivanju razvojnih sektorskih politika, važne su za očuvanje identiteta te unaprjeđenja uvjeta očuvanja prirode, kulturnih dobara i okoliša. Scenariji prostornog razvoja susastavni dio perspektiva prostornog razvoja koje predlažu smjernice za: jačanje potencijala razvoja, kompetitivnosti regija i gradova u europskom okruženju ; poboljšanje uvjeta demografskog razvoja gradova i regija ; uspješnije usmjerenje razvoja naselja ; planiranje i gradnju prometne i energetske infrastrukture ; očuvanje kulturnih krajolika, kulturnih dobara i prirode. Scenariji prostornog razvoja doprinose postizanju višeg stupnja primjene prostornih određenja razvoja, povećavaju fleksibilnost planskih prijedloga i time doprinose postupnoj deregulaciji sustava prostornog uređenja.
Vrsta sudjelovanja: Pozvano
Projekt / tema: 054-0543089-3087
Arhitektura i urbanizam