Dalmatski jezik (CROSBI ID 44063)

Bešker, Inoslav Dalmatski jezik // Dalmacija : hrvatska ruža svjetova / Kuzmić, Marin ; Mekinić, Ante (ur.). Split: Croma co., 2011. str. 155-159

Bešker, Inoslav

Dalmatski jezik

Dalmatski je skupni naziv koji je romanskim govorima uz dalmatinsku obalu dao austrougarski jezikoslovac Matteo Giulio Bartoli. Sada se vjeruje da je dalmatskih govora bilo barem dvanaest, i da ih se može grupirati u tri dalmatoromanska jezika: sjevernojadranski ili zadarskoromanski (jadertinski), koji se govorio od Krka do Splita i Hvara, dubrovačkoromanski (raguzejski) na potezu od Stona i Korčule do Budve, te barskoromanski (labeatski), kojim se govorilo od Bara do Lezhea. Oslonivši se na fonetske značajke prethodnih jezika i na ine supstrate, balkanski latinitet vjerojatno nikada nije stvorio jedinstven govor (čak i kada se koristio isti standard dokumenata na latinskome), pa se razvio u nekoliko grupa srodnih jezika. Slaveni su po dolasku postupno jezično apsorbirali gotovu svu nekadašnju latinsku zonu Balkanskog poluotoka, pa su se romanski jezici našli izolirani i sve brže razvijali svaki svoj specifičan fonetski, morfološki i sintaktički sustav, uz utjecaje susjeda i jačih centara. Dio socijalnog utjecaja dalmatskih govora je na dalmatinskim područjima pod mletačkom vlašću preuzeo venetski kolonijalni dijalekt, koji je prodirao s mletačkom vlašću i trgovinom od XI stoljeća. Reklo bi se da je na djelu bio proces supstitucije a ne konvergencije, jer bi inače i kolonijalni mletački dijalekt u Dalmaciji apsorbirao dalmatske lekseme oblike u mnogo većoj mjeri, kao i hrvatski, a ne samo fonetske utjecaje u supstratu. Stoga u Dalmaciji nema osnova za tvrdnju da bi talijanska manjina etnički izravno naslijedila antičko romanstvo, osim djelomice na Krku i Cresu. I na prodor i na nestanak romanskih govora u Dalmaciji utjecao je prestiž, sociolingvistički fenomen koji je i danas izrazito nazočan, a koji Skok definirao kao imitaciju govora predstavnika vlasti.

dalmatski, jezik, Dalmacija

Dalmatian Language

Dalmatian language, idiom, Dalmatia