Validacija Upitnika o nasilju djeteta u školi (CROSBI ID 577535)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Velki, Tena ; Piri, Gabrijela
hrvatski
Validacija Upitnika o nasilju djeteta u školi
Nasilje među djecom (međuvršnjačko nasilje ili bullying) često se definira kao oblik agresivnog ponašanja u kojem postoji nesrazmjer moći između nasilnika i žrtve gdje nasilnik ima veću moć. Takvo ponašanje je neopravdano, učestalo se ponavlja, žrtva agresije ga doživljava kao okrutno dok nasilnik uživa u njemu (Rigby, 2002). Cilj rada je validirati Upitnik o nasilju djeteta u školi. Polazište nam je bio UŠN (Upitnik školskog nasilja, 2003) koji je razvijen u sklopu šireg istraživanja Poliklinike za zaštitu djece Grada Zagreba. Konstruiran je na temelju Upitnika nasilnik/žrtva autora Dana Olweusa (1989., prema Olweus, 1998.). Upitnik obuhvaća neke demografske karakteristike djeteta. Detaljnije je obuhvaćena učestalost počinjenoga nasilja prema drugoj djeci. Skale doživljenoga i počinjenoga nasilja sastoje se svaka od 19 čestica, koje se odnose na ponašanja koja predstavljaju različite oblike nasilja u školi i putem modernih tehnologija. Ukupno je sudjelovalo 325 učenika od 5. do 8. razreda osnovne škole. Za obje skale upitnika Kolmogorov Smirnovljev test pokazuje da rezultati nisu distribuirani normalno. Skale su negativno asimetrične, odnosno rezultati imaju tendenciju grupiranja prema višim vrijednostima. Kako bi se utvrdila konstruktna valjanost ljestvica provedena je faktorska analiza na zajedničke faktore. Za skalu doživljenog nasilja utvrđeno je postojanje dva faktora (Scree plot) koji objašnjavaju 41.62% varijance. Prvi faktor smo nazvali nasilje među djecom u školi te se sastoji od 13 čestica. Drugi faktor, koji smo nazvali nasilje putem modernih tehnologija te se sastoji od 6 čestica. Pouzdanost prvog faktora iznosi cronbach α = 0.85, pouzdanost drugog faktora iznosi cronbach α = 0.72 dok je pouzdanost skale doživljenog nasilja, cronbach α = 0.86. Za skalu počinjenog nasilja također je utvrđeno postojanje dva faktora (Scree plot) koji objašnjavaju 44.13% varijance. Prvi faktor smo nazvali nasilje među djecom u školi te se sastoji od 13 čestica. Drugi faktor, koji smo nazvali nasilje putem modernih tehnologija te se sastoji od 6 čestica. Pouzdanost prvog faktora iznosi cronbach α = 0.82, pouzdanost drugog faktora iznosi cronbach α = 0.70 dok je pouzdanost skale doživljenog nasilja, cronbach α = 0.83.
validacija; nasilje među djecom
nije evidentirano
engleski
Validation of Bullying Questionnaire
nije evidentirano
validation; bullying
nije evidentirano
Podaci o prilogu
254-254.
2011.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Međunarodni psihologijski znanstveno-stručni skup 20. Dani Ramira i Zorana Bujasa : sažeci priopćenja
Čorkalo Biruški, Dinka ; Vukasović, Tena
Zagreb:
9789531753913
Podaci o skupu
Međunarodni psihologijski znanstveno-stručni skup Dani Ramira i Zorana Bujasa (20 ; 2011)
poster
07.04.2011-09.04.2011
Zagreb, Hrvatska