Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Martinbreški sveti trokuti (CROSBI ID 578090)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Belaj, Juraj Martinbreški sveti trokuti // 3. kongres hrvatskih povjesničara umjetnosti, Knjiga sažetaka / Žmegač, Andrej (ur.). Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 2010. str. 60-60

Podaci o odgovornosti

Belaj, Juraj

hrvatski

Martinbreški sveti trokuti

Tijekom višegodišnjih arheoloških istraživanja ruševne crkve Sv. Martina na Martin-Bregu (u Prozorju kraj Dugoga Sela), u krajoliku je uočen osobit pretkršćanski sveti prostor. Sastoji se uglavnom od dva "sveta trokuta" – većega i manjega – kojima se zajednički vrh nalazi kod spomenute crkve. Prepoznatljiviji je veći trokut: Martin-Breg – Veleševec – Trebovec. Do sada uočeni takvi mitski interpretirani krajobrazi u pravilu sadrže najmanje tri točke: jedna je povezana s nebeskim bogom Perunom, druga s njegovim protivnikom Velesom, a treća s Perunovom ženom Mokoš. U promatranom slučaju Veleševec se prepoznaje kao mjesto štovanja Velesa, dok je u Trebovcu (*trěba na praslavenskom znači žrtva) očito izvorno bilo mjesto žrtvovanja velikoj Majci. Čini se da je na Martin-Bregu, tijekom dugotrajnijeg procesa pokrštavanja, na Perunovo mjesto zasjeo sveti Martin. Tako se, možda, i na spomenutome prostoru razotkriva još jedna rana slavenska upravna župa. Zanimljiv je još jedan odnos među toponimima, odnos sv. Martin – sv. Brcko. Pri tome se stječe dojam da se kod odabira sv. Brcka za titulara susjedne crkve željelo preslojiti neki odnos koji je postojao između poganskih božanstava, između – kako se to sada čini – Peruna i njegova sina Jarila. Razmatra se mogućnost da su ti toposi, s tragovima svojih crkava podignutima još u doba romanike i zajedno s pretpostavljenim položajem kaštela Božjako podignutoga uz rijeku Zelinu kao trećom točkom, uglovi još jednoga, manjega, poganskoga svetog trokuta, vjerojatno u funkciji obreda plodnosti. Uočeno je da se sve tri točke ovog "manjeg svetog trokuta" nalaze na području preceptorata viteškoga reda templara, čak se poklapaju s tri lokacije predložene za moguću ubikaciju njihova domusa. Možda nam te tri točke govore da je taj viteški red sudjelovao u procesu širenja kršćanskoga nauka što je sigurno trajalo više pokoljenja, pogotovo ako se zna da su i drugdje u Europi viteški redovi ciljano zaposjedali poganske svete točke.

Slaveni; mitologija; pokrštavanje; viteški redovi

nije evidentirano

engleski

Martin-Breg sacred triangles

nije evidentirano

Slavs; mythology; Christianization; order of knights

nije evidentirano

Podaci o prilogu

60-60.

2010.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

3. kongres hrvatskih povjesničara umjetnosti, Knjiga sažetaka

Žmegač, Andrej

Zagreb: Institut za povijest umjetnosti

978-953-6106-85-1

Podaci o skupu

3. Kongres hrvatskih povjesničara umjetnosti

predavanje

25.11.2010-27.11.2010

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Arheologija