Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Arhitektonska baština Brodogradilišta Danubius / Ganz-Danubius / Cantieri Navali del Quarnaro / 3. Maj (CROSBI ID 578291)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Palinić, Nana Arhitektonska baština Brodogradilišta Danubius / Ganz-Danubius / Cantieri Navali del Quarnaro / 3. Maj // IV. Međunarodna konferencija o industrijskoj baštini posvećena temi Rijeka i brodograđevno naslijeđe jučer - danas - sutra - Zbornik radova / 4th International conference on industrial heritage thematically related to The city of Rijeka and its shipbuilding heritage yesterday - today - tomorrow - Conference proceedings / Đekić, Velid, Palinić, Nana (ur.). Rijeka: Pro Torpedo Rijeka, 2012. str. 379-402

Podaci o odgovornosti

Palinić, Nana

hrvatski

Arhitektonska baština Brodogradilišta Danubius / Ganz-Danubius / Cantieri Navali del Quarnaro / 3. Maj

U zapadnome obalnom dijelu Rijeke zvanom Brgudi postojalo je u 19. stoljeću malo brodogradilište za popravak drvenih brodova. Godine 1892. njemačka brodogradilišna tvrtka Howalds Werke iz Kiela podignula je na ovome mjestu pogon koji je radio do 1902., kada je napušten, a brodogradnja zaustavljena. Gradske vlasti raspisuju 1905. natječaj za aktiviranje brodogradilišta, a među pristiglim ponudama, odabrana je ponuda mađarskih industrijalaca Danubiusa, Schoenichena i Hartmana iz Budimpešte. Oni se udružuju radi obnove, proširenja i osuvremenjivanja postojećeg brodogradilišta te 1906. osnivaju brodogradilište pod imenom Danubius. Uslijedilo je prvo veće investiranje u infrastrukturu i suprastrukturu brodogradilišta. Prema planovima inženjera Josipa Kaplaneka i L. Ferdinanda, riječki arhitekt, graditelj i poduzetnik Vjenceslav Celligoi preuzeo je izradu izvedbenih planova i samu izvedbu. U svibnju 1906. gradnja je bila uglavnom dovršena, izgrađeni su hala za kotlove, rezervoari, upravne zgrade, električna centrala, hala za tesare, crtaonica, hala za kovače, radionica za bušenje, pocinčavanje i kalajisanje, kao i navoz, a do brodogradilišta je doveden željeznički priključak. Na poticaj bankarskih krugova, brodogradilište se udružuje s budimpeštanskom ljevaoničko-strojarskom tvrtkom Ganz & Co. te od 1911. posluje pod imenom Ganz - Danubius. Između 1910. i 1912. uspješno je okončana daljnja modernizacija brodogradilišta, uklonjene su brdske kosine, nasuta obala, izgrađena dva nova navoza, dva željezna mosta, niz radionica, priručne ambulante, vatrogasna zgrada, a cjelokupni je prostor proširen. Između dva rata, za talijanske uprave, brodogradilište je preimenovano u Cantieri Navali Del Quarnaro, a nakon 1943. je pod njemačkom vojnom upravom. U završnim akcijama oslobođenja Rijeke, njemačka je vojska u povlačenju eksplozivom uništila sve građevine, strojeve i uređaje brodogradilišta. Nakon oslobođenja brodogradilište, preimenovano u Kvarnerska brodogradilišta, obnavlja se i proširuje, a 1948. biva preimenovano u 3. maj, kako se naziva i danas.

Rijeka; brodogradilište Danubius; arhitektura; baština

nije evidentirano

engleski

The Architectural Heritage of Danubius / Ganz-Danubius / Cantieri Navali del Quarnaro / 3. Maj Shipyard

nije evidentirano

Rijeka; Danubius shipyard; architecture; heritage

nije evidentirano

Podaci o prilogu

379-402.

2012.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

IV. Međunarodna konferencija o industrijskoj baštini posvećena temi Rijeka i brodograđevno naslijeđe jučer - danas - sutra - Zbornik radova / 4th International conference on industrial heritage thematically related to The city of Rijeka and its shipbuilding heritage yesterday - today - tomorrow - Conference proceedings

Đekić, Velid, Palinić, Nana

Rijeka: Pro Torpedo Rijeka

1848-4794

Podaci o skupu

Nepoznat skup

predavanje

29.02.1904-29.02.2096

Povezanost rada

Arhitektura i urbanizam, Brodogradnja, Povijest umjetnosti