Provjera tripartitnog i kognitivnog modela anksioznosti i depresivnosti u dječjoj dobi (CROSBI ID 367492)
Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)
Podaci o odgovornosti
Zečević, Iva
Jokić-Begić, Nataša
hrvatski
Provjera tripartitnog i kognitivnog modela anksioznosti i depresivnosti u dječjoj dobi
Prema tripartitnom modelu anksioznosti i depresivnosti, anksioznost i depresivnost imaju zajednički faktor negativni afekt, dok je nizak pozitivni afekt specifičan za depresivnost, a visoka fiziološka pobuđenost specifična za anksioznost. Kognitivni model pretpostavlja da su u osnovi anksioznosti i depresivnosti kognicije. Cilj ovog istraživanja bio je provjeriti tripartitni i kognitivni model anksioznosti i depresivnosti u dječjoj dobi, a osnovni problem bio je ispitati pojedinačni i međusobni doprinos kognicija, afekta i fiziološkog uzbuđenja u objašnjenju anksioznosti i depresivnosti, te provjeriti postoje li specifični rodni obrasci. Ispitivanje je provedeno na uzorku od 340 učenika šestih razreda osnovne škole. Korišteni su: Upitnik dječjih misli (CTQ), Skalu pozitivnog i negativnog afekta za djecu (PANAS-C), Skalu fiziološke pobuđenosti za djecu (PH-C) te Dječju skalu depresije (CDI) i Upitnik anksioznosti kao osobine ličnosti za djecu (STAIC). Rezultati su pokazali da nije potvrđen tripartitni model kod djece jer se fiziološka pobuđenost pokazala zajedničkim faktorom i anksioznosti i depresivnosti, kao i pozitivni afekt kod djevojčica. Negativne kognicije pokazale su se zajedničkim faktorom anksioznosti i depresivnosti dok su za ulogu pozitivnih kognicija i pozitivnog afekta nađeni specifični rodni obrasci. Kod dječaka kognicije djeluju izravno na anksioznost i depresivnost, a kod djevojčica preko afekta. Pokazalo se i da su djevojčice anksioznije od dječaka, imaju više negativnog afektiviteta, negativnih kognicija i simptoma fiziološke pobuđenosti. Nisu nađene spolne razlike u izraženosti depresivnosti, pozitivnih kognicija ni pozitivnog afekta.
tripartitni model; kognitivni model; anksioznost; depresija; djeca
nije evidentirano
engleski
Testing tripartite and cognitive model of anxiety and depression in children
nije evidentirano
tripartite model; cognitive model; anxiety; depression; children
nije evidentirano
Podaci o izdanju
95
10.10.2011.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb