Emocionalni i psihosomatski aspekti prilagodbe na zahtjeve srednje škole: kvantitativno i kvalitativno istraživanje (CROSBI ID 367497)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Kozjak Mikić, Zlatka
Jokić-Begić, Nataša
hrvatski
Emocionalni i psihosomatski aspekti prilagodbe na zahtjeve srednje škole: kvantitativno i kvalitativno istraživanje
Longitudinalnim mješovitim istraživačkim nacrtom u dvije faze provjerena je primjenjivost modela u objašnjavanju zdravstvenih teškoća adolescenata (izraženost emocionalnih i somatskih teškoća) u specifičnom kontekstu determiniranom promjenom obrazovne razine. U kvantitativnom dijelu istraživanja sudjelovalo je ukupno 334, a u kvalitativnom (fokus grupe) 38 učenika prvih razreda srednje škole. Primjenjeni su: Upitnik samoefikasnosti za djecu i adolescente (Muris, 2001), Skala suočavanja sa stresom za djecu i adolescente (Vulić-Prtorić, 2002), Upitnik psihosomatskih simptoma (Vulić-Prtorić, 2005), Upitnik CORE-YP (Twig i sur., 2008) te Skala područja zabrinutosti (Kozjak Mikić, 2008). Tijekom prilagodbenog razdoblja oko 15-17% sudionika ima izraženije psihosomatske i emocionalne poteškoće. Predviđanju zdravstvenih teškoća tijekom prve godine srednjoškolskog obrazovanja pridonose varijable samoefikasnosti, područje zabrinutosti, spol, i u najvećoj mjeri, načini suočavanja sa zahtjevima škole. Rezultati se mogu objasniti u okviru tripartitnog modela emocija, a ujedno su i potvrda primjenjivosti Lazarusovog modela u specifičnom psihosocijalnom kontekstu. Osim toga mogu poslužiti pri kreiranju i implementiranju programa koji bi olakšali prilagodbu učenika, što su praktične implikacije provedenog istraživanja.
prilagodbeni stres; adolescencija; samoefikasnost; psihosomatske i emocionalne teškoće; kvalitativno i kvantitativno istraživanje
nije evidentirano
engleski
Emotional and psychosomatic aspects of adapting to high school requierements: a qualitative and quantitative study
nije evidentirano
adaptation stress; adolescence; self-efficacy; psychosomatic and emotional difficulties; mix-method design
nije evidentirano
Podaci o izdanju
176
01.03.2011.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb