Slika o sebi osoba adolescentne dobi oštećenog i neoštećenog vida (CROSBI ID 367788)

Jukić, Vedrana Slika o sebi osoba adolescentne dobi oštećenog i neoštećenog vida / Knezović, Zvonimir (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2010

Jukić, Vedrana

Knezović, Zvonimir

Slika o sebi osoba adolescentne dobi oštećenog i neoštećenog vida

Cilj istraživanja bio je utvrditi specifičnosti slike o sebi slijepih i slabovidnih adolescenata i adolescentica primjenom Offerovog upitnika slike o sebi. Slika o sebi se izražava kroz pet aspekata Ja - psihološki, socijalni, seksualni, obiteljski i adaptacijski. Ispitanici i ispitanice bili su slijepe i slabovidne osobe adolescentne dobi (42 djevojke i 37 mladića) uključene u rehabilitacijski proces u Centru za odgoj i obrazovanje Vinko Bek, te njihovi vršnjaci i vršnjakinje (45 djevojaka i 52 mladića) iz srednjih škola u Vinkovcima i Slavonskom Brodu, stari između 16 i 19 godina. Glavni efekt spola pokazao se značajnim za procjene strukturiranosti socijalnog i seksualnog ja, te skale morala (aspekt socijalnog ja), gdje ispitanici daju statistički značajno više procjene od ispitanica. Glavni efekt oštećenja vida pokazao se značajnim za rezultate na psihološkom i seksualnom ja, gdje niže rezultate postižu osobe oštećena vida, te socijalnom ja, gdje slika o sebi osoba oštećena vida ukazuje na bolju prilagodbu u odnosu na osobe adolescentne dobi bez oštećenja vida. Ovaj se efekt pokazao značajnim i za rezultate na skalama socijalnih odnosa, morala, profesionalnih i obrazovnih ciljeva (ove skale čine socijalni ja), te vladanja vanjskim svijetom (jedna od skala adaptacijskog ja), gdje statistički značajno više procjene daju osobe oštećena vida. Efekt interakcije spola i oštećenja vida nije se pokazao značajnim. Rezultati će se koristiti kao dio evaluacije programa rehabilitacije Centra Vinko Bek, i smjernica za buduće aktivnosti.

slika o sebi; oštećenje vida; rodne razlike; spolne razlike; adolescencija

Self-concept in Visually Impaired and Visually non-Impaired Adolescents

self-image; visual impairment; gender difference; sex difference; adolescence