Višekriterijski model mobilne telefonije u Republici Hrvatskoj (CROSBI ID 367904)

Grgurević, Ivan Višekriterijski model mobilne telefonije u Republici Hrvatskoj / Kavran, Zvonko (mentor); Zagreb, Fakultet prometnih znanosti, . 2004

Grgurević, Ivan

Kavran, Zvonko

Višekriterijski model mobilne telefonije u Republici Hrvatskoj

Trend ubrzanog tehnološkog razvitka usluga pokretne telefonije, s posebnim naglaskom na trenutačno najraširenijem GSM (eng. Global System for Mobile Communications) standardu, potenciran potrebama korisnika za kvalitetnim i cjenovno prihvatljivim prijenosom glasa i podataka putem pokretne mreže, nije zaobišao Hrvatsku. Rasprostranjenost GSM tehnologije na hrvatskom telekomunikacijskom tržištu pokazuje brojka od 2, 291, 666 milijuna korisnika, u odnosu na 4, 3 milijuna ukupne populacije. Postojeći operatori, Hrvatski Telekom d.o.o. (HT, od 01. studenoga 2004. T-mobile) i VIP Net GSM d.o.o. (VIP), s odnosom rasprostranjenosti na tržištu od 52:48 u korist HT-a, predstavljaju jedini izbor potencijalnim korisnicima GSM tehnologije. Hrvatski telekomunikacijski regulator, tadašnji Zavod za telekomunikacije, donio je odluku o raspisivanju natječaja za dodjelu treće GSM koncesije, za frekvencijsko područje 1800 MHz. Natječaj je trebao biti raspisan u lipnju 2003. godine, no tek osnutkom Vijeća za telekomunikacije raspisuje se u srpnju 2004. Dolaskom trećeg operatora, neminovno je da će doći do transformacije tržišta te podjele tržišnog udjela među operatorima. Koliki će tržišni udio na već zasićenom tržištu dobiti treći operator, te kako će postojeći operatori reagirati u svrhu zaštite svog tržišnog udjela, pokazuje ovaj diplomski rad u kojem je simulirano stanje na tržištu neposredno nakon dolaska trećeg mobilnog operatora. Korištena iskustva operatora iz ekonomski i politički sličnih država, Republike Slovenije (Slovenija), Republike Češke (Češka) i Republike Mađarske (Mađarska), pomogla su u izradi karakterističnog modela trećeg operatora, te je takav model proučen i komentiran. Istraživanjem tržišta metodom anketiranja omogućen je uvid istraživačima u stav potrošača o važnosti pojedinih segmenata usluge, kao i odabir karakteristika operatora važnih korisnicima pri izboru. Za obradu dobivenih rezultata, korištena je matematička metoda višekriterijske analize primjenom softverskog alata «Expert Choice 2000». Osim navedenih metoda u nekim dijelovima rada korištena je i metoda deskripcije. Rad je rađen na temelju trenutnog stanja, pa do početka komercijalnog rada trećeg operatora može doći do promjena na dinamičnom tržištu telekomunikacijskih usluga. Navedeni i korišteni statistički podaci (ako drukčije nije navedeno) većinom se odnose na period do sredine 2003. godine i mogu varirati zbog neslućenog trenda rasta i razvoja tržišta mobilnih komunikacija (GSM sustava) i njegovih korisnika. Cilj ovog rada je analiza trenutnog stanja na tržištu mobilnih komunikacija u Republici Hrvatskoj (RH), kao i predviđanje promjena ulaskom trećeg GSM operatora s aspekta korisnika mobilne telefonije na temelju iskustva susjednih zemalja (Slovenija, Češka, Mađarska), te izrada teoretske podloge donositelju odluke u postupku izbora operatora mobilne telefonije u RH.

višekriterijski model; mobilna telefonija; analitički hijerarhijski proces (AHP); telekomunikacijski operator

Multi-criteria model of mobile telephony in Republic of Croatia

multicriterial decision model; mobile telephony; analytic hierarchical process (AHP); telecommunications operator