Izdavač: Institut za etnologiju i folkloristiku
Godina: 2011
Stranica: 201
ISBN: 978-953-6020-59-1
Ključne riječi: Lastovo; Poklad; pokladari; lijepe maškare; lira; lančani ples
( Lastovo; Poklad; pokladari; beautiful masks; lira; chain dance )
"Lastovski poklad: plesno-etnološka studija" je studija o suvremenim pokladnim običajima na otoku Lastovu koji su kao reprezentativna nematerijalna baština prepoznati i uvedeni u Registar zaštićenih nematerijalnih kulturnih dobara Ministarstva kulture. Autorica raspravlja o metodologijama istraživanja plesnih zbivanja, o nedoumicama struke, te o osobnom iskustvu terenskog istraživanja. Različitim pristupima izučavanju plesa autorica se općenito priklanja istraživanju plesnih zbivanja u kontekstu, inzistirajući na povezništvu dijakronijskih i sinkronijskih presjeka, refleksivnosti te prožimanju teorijskog znanja i njegova praktičnog propitivanja. Kritički se osvrće na pisanu građu iz 19. i 20. stoljeća, posebice na manjkave opise ženskih sudionica tzv. lijepih maškara. Na dosad nedovoljno primijećenome primjeru lastovskih lijepih maškara, te u nas, a čini se i u Europi jedinstvenoj pojavi njihovoga ženskog lančanog plesa, prikazan je određeni androcentrizam na terenu, kao i u znanosti. Ovom studijom osvijetlila su se i druga, zanemarena ženska strana običaja. Slijede poglavlja s gustim opisom pokladnih zbivanja po danima s posebnim naglaskom na strukturu plesa: pokladarskog kola i kola lijepih maškara. Prepliću se perspektive autorice-istraživačice, subjekata zbivanja- pokladara i lijepih maškara, te pisanih izvora – literature i Statuta lastovskog poklada. Temu zaokružuje raspravom o umjetničkoj primjeni etnokoreološkog znanja – u stvaranju plesne koreografije na primjeru lastovskoga pokladnog kola.
Projekt / tema: 189-1890668-0661
Kategorija: Znanstvena
Etnologija i antropologija