Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Radna memorija, rani komunikacijski i jezični razvoj u djece s perinatalnim oštećenjem mozga (CROSBI ID 579894)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Ivšac, Jasmina ; Šimleša, Sanja ; Brozović, Blaženka ; Ljubešić, Marta Radna memorija, rani komunikacijski i jezični razvoj u djece s perinatalnim oštećenjem mozga // Plava knjiga sažetaka. Zagreb, 2007. str. 29-29

Podaci o odgovornosti

Ivšac, Jasmina ; Šimleša, Sanja ; Brozović, Blaženka ; Ljubešić, Marta

hrvatski

Radna memorija, rani komunikacijski i jezični razvoj u djece s perinatalnim oštećenjem mozga

Jedan od zadataka koje je moguće primijeniti vrlo rano, još u predjezičnom razvoju, odnosno u trenutku kada dijete počinje shvaćati pojam stalnosti predmeta (od osmoga mjeseca života), je A-ne-B zadatak. Iako je ispočetka svrha A-ne-B zadatka promatrana s užeg psihološkog aspekta, danas se smatra da je ponašanje djeteta pri traženju predmeta rezultat brojnih razvojnih procesa kao što su pažnja, radna i dugoročna memorija, te motorički procesi. U novije vrijeme se obrazac ponašanja tijekom A-ne-B zadatka proglašava dobrim pokazateljem pojave izvršnih funkcija. Kao rezultat višegodišnje primjene A-ne-B zadatka na djeci urednog razvoja, ali i na djeci kod koje su utvrđeni biološki razlozi za razvojno praćenje (Brozović i sur., 2003), uočeno je da djeca s perinatalnim čimbenicima rizika kasnije počinju sudjelovati u primjeni A-ne-B zadatka, odnosno, postižu niže rezultate od svojih vršnjaka. Kod iste skupine djece utvrđeno je kašnjenje, kako u komunikaciji, tako i u jezičnome razvoju, o čemu svjedoče i nalazi iz literature. Dugoročna praćenja djece s perinatalnim mozgovnim oštećenjima i njihova inicijalno niska postignuća na A-ne-B zadatku i/ili jezičnim obilježjima, dovode u vezu A-ne-B zadatak i jezične parametre, odnosno (različite) segmente radne memorije. Skupina djece s perinatalnim oštećenjem mozga je longitudinalno praena (n=10) kroz parametre kognitivnog, komunikacijskog i jezičnog razvoja. U dobi od 12 mjesevi primijenitili smo A-ne-B zadatak iako je kod određenog broja djece postojalo značajno razvojno kašnjenje te je primjena zadatka nastupila kasnije. Pokušalo se utvrditi koliko su komunikacijski, odnosno jezični razvoj, usklađeni i određeni postignućem na A-ne-B zadatku. Statistička analiza podataka je pokazala da se djeca s perinatalnim oštećenjem mozga značajno razlikuju od svojih vršnjaka u segmentima radne memorije, združene pažnje te u obilježjima kognitivnih i ranih jezičnih sposobnosti. Uspjeh na A-ne-B zadatku je u skladu s razinom vještina združene pažnje, a kod djece urednog razvoja rezultati na A-ne-B zadatku odgovaraju razini receptivnog rječnika.

izvršne funkcije; rani jezični razvoj; perinatalno oštećenje mozga

nije evidentirano

engleski

Working memory, early communicative and language development in children with perinatal brain injury

nije evidentirano

executive functions; early language development; perinatal brain damage

nije evidentirano

Podaci o prilogu

29-29.

2007.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Plava knjiga sažetaka

Zagreb:

Podaci o skupu

7. međunarodni znanstveni skup: Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima

poster

14.06.2007-16.06.2007

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Pedagogija