Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Influence of dyslexia on the achievement in Croatian language and Mathematics (CROSBI ID 579904)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Lakuš, Maja ; Erdeljac, Vlasta Influence of dyslexia on the achievement in Croatian language and Mathematics // Istraživanja govora - sedmi znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem / Lazić, Nikolaj ; Liker, Marko, Mildner, Vesna (ur.). Zagreb, 2010. str. 40-41

Podaci o odgovornosti

Lakuš, Maja ; Erdeljac, Vlasta

engleski

Influence of dyslexia on the achievement in Croatian language and Mathematics

Disleksija je jedna od nekoliko specifičnih smetnji u učenju, vezana uz čitanje i pisanje. Pojavljuje se kao sindrom ili skup različitih poteškoća u usvajanju i korištenju jezika koje se javljaju u različitim oblicima i stupnjevima, a očituje se u različitim teškoćama u različitim oblicima upotrebe jezika, često uključujući uz probleme čitanja i ozbiljne probleme u stjecanju vještine pisanja, razumijevanju uputa i zadataka postavljenih riječima. Do tih problema najvjerojatnije dolazi zbog poremećaja jezičnoga procesiranja, prije svega na razini fonološke diskriminacije. U mnogim primjerima djeca s disleksijom imaju dobre matematičke sposobnosti i dobar potencijal za razumijevanje matematičkih koncepata, no zbog nedostatne razvijenosti određenih mentalnih funkcija dolazi do poremećaja u procesima razumijevanja i pamćenja numeričkih simbola iskazanih riječima. Kako matematički zadaci podrazumijevaju razumijevanje uputa i zadataka postavljenih riječima, pretpostavlja se da će disleksija imati utjecaj i na uspjeh učenika u matematici, kako zbog slabog poznavanja matematičkog rječnika, tako i zbog manje učestalosti riječi koje se pojavljuju kao matematički termini (Poshokova, 2009 ; Paul i sur. 2006). U ovom se radu prikazuju rezultati istraživanja provedenog na 22 ispitanika ciljane i 22 ispitanika kontrolne skupine kako bi se utvrdili problemi u usvajanju gradiva iz hrvatskog jezika i matematike kod djece s disleksijom, te da bi se usporedbom njihova uspjeha u testovima znanja iz ovih dvaju nastavnih predmeta s rezultatima kontrolne skupine provjerilo postoji li (i u čemu je) razlika u uspješnosti rješavanja zadataka unutar ciljane skupine s obzirom na spol. U svrhu provedbe ovoga istraživanja sastavljeni su ispitni materijali u skladu s nastavnim programom i gradivom za hrvatski jezik i matematiku u 3. razredu osnovne škole - zadaci iz hrvatskog obuhvaćaju opće i vlastite imenice, glagole, pridjeve, umanjenice i uvećanice, a u zadacima iz matematike provjeravaju se računske operacije zbrajanja, množenja, oduzimanja i dijeljenja te zapisa broja riječima (a ne znamenkama). Dobiveni rezultati pokazali su statistički značajne razlike: ciljana skupina – učenici s disleksijom, postigla je u oba ispitna materijala vidno lošije rezultate nego kontrolna, a pritom su rezultati iz matematike bili lošiji nego iz hrvatskog. Dokazana je i značajna razlika rezultata unutar ciljane skupine s obzirom na vrstu nastavnog gradiva i na spol ispitanika - dječaci su postigli lošije rezultate u ispitnom materijalu za hrvatski jezik, a djevojčice su bile nešto lošije u ispitnom materijalu iz matematike. U ciljanoj skupini najbolje su riješeni zadaci s glagolima i zadaci oduzimanja, a najlošije zadaci s imenicama jednine i zadaci zbrajanja ; a u kontrolnoj najbolje zadaci imenica množine i zapisa broja riječima, a najlošije zadaci imenica jednine i zadaci dijeljenja. Dobiveni rezultati i spoznaje pokazuju kako disleksija utječe na uspjeh učenika u hrvatskom jeziku i matematici te da djeca s disleksijom imaju problema u rješavanju matematičkih zadataka zbog problema sa specifičnim terminima i razumijevanjem uputa i zadataka postavljenih riječima, tj. s jezičnim procesiranjem.

dyslexia; Croatian language; mathematics

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

Podaci o prilogu

40-41.

2010.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Lazić, Nikolaj ; Liker, Marko, Mildner, Vesna

Zagreb:

Podaci o skupu

Utjecaj disleksije na uspjeh u nastavnim predmetima hrvatskom i matematici

predavanje

09.12.2010-11.12.2010

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Filologija