Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Ad imitationem angelicae, apostolicaeque coronae Vngaricae. Prilog ikonografiji krune na prikazima svetih kraljeva u zagrebačkoj katedrali (CROSBI ID 177404)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Šourek, Danko Ad imitationem angelicae, apostolicaeque coronae Vngaricae. Prilog ikonografiji krune na prikazima svetih kraljeva u zagrebačkoj katedrali // Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti, 54 (2011), 177-186

Podaci o odgovornosti

Šourek, Danko

hrvatski

Ad imitationem angelicae, apostolicaeque coronae Vngaricae. Prilog ikonografiji krune na prikazima svetih kraljeva u zagrebačkoj katedrali

Karakterističan oblik krune na slikama s nekadašnjega oltara sv. Ladislava u zagrebačkoj katedrali (Ivan Eisenhart, oko 1690.) bio je povodom zanimljivoj ikonografskoj i povijesno – kulturnoj interpretaciji. Zvonimir Wyroubal u visokoj, zaobljenoj kruni isprva je vidio povijesnu interpretaciju krune hrvatskih narodnih vladara, a Anđela Horvat njezin neposredan uzor prepoznala je u kruni s relikvijara – poprsja sv. Stjepana kralja u riznici zagrebačke katedrale. Oba autora naglasila su, pri tome, simboličku važnost ove krune u očima suvremenikâ, tijekom povijesnim događajima bogatoga XVII. stoljeća. Relikvijar sv. Stjepana u Zagreb je – kao dar kardinala Francesca Barberinija – pristigao iz Rima 1635. godine. Donositelj vrijednoga dara, povjesničar, bosanski biskup i zagrebački kanonik Ivan Tomko Mrnavić, događaj je zabilježio u knjižici (De sacris Ecclesiarum ornamentis) izdanoj u Rimu već iste godine (1635.), napomenuvši kako je kruna relikvijara izrađena »po uzoru na anđeosku i apostolsku krunu Ugarske«, te je »izvrstan i profinjen rimski rad koji ničim ne zaostaje za samim relikvijarom«. Oblikovni uzor krune relikvijara moguće je, međutim, pronaći u kruni rimskoga prefekta, specifičnom ceremonijalnom pokrivalu za glavu s kakvim se u Rimu učestalo susrećemo upravo tijekom tridesetih godina XVII. stoljeća. Ovu je krunu – u njezinu najraskošnijem obliku – za rimskoga prefekta Taddea Barberinija, brata kardinala Francesca i nećaka pape Urbana VIII., u to vrijeme osmislio slavni arhitekt i slikar Pietro da Cortina. U ikonografskom pogledu kruna zagrebačkoga relikvijara znatno je bliža »anđeoskoj i apostolskoj kruni Ugarske«, odnosno njezinu opisu u suvremenom djelu Pétera Révaya, De sacræ Coronæ Regni Hungariæ (1613.), ponavljajući pri tome iste pogreške u odnosu na stvarni izgled ugarske Krune sv. Stjepana. Kao zanimljiv spoj tradicije i suvremenosti, ona je na odigrala značajnu ulogu u formiranju specifične lokalne ikonografije svetih kraljeva Stjepana i Ladislava kao zaštitnika i osnivača Zagrebačke biskupije.

Ugarska kruna ; angelica et apostolica corona ; sv. Stjepan kralj ; Ivan Tomko Mrnavić ; Francesco Barberini ; zagrebačka katedrala

nije evidentirano

engleski

Ad imitationem angelicae, apostolicaeque coronae Vngaricae. A Contribution to the Iconography of the Crown on the Images of the Holly Kings in Zagreb Cathedral

nije evidentirano

Holy Crown of Hungary ; angelica et apostolica corona ; St Stephen King of Hungary ; Ivan Tomko Mrnavić ; Francesco Barberini ; Zagreb Cathedral

nije evidentirano

Podaci o izdanju

54

2011.

177-186

objavljeno

0553-6707

1849-6547

Povezanost rada

Povijest umjetnosti