Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Doktrina blažene vizije (visio Dei) u prikazu Raja u kapeli Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci: odnos privatnog i kolektivnog naručiteljstva (CROSBI ID 44601)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Munk, Ana Doktrina blažene vizije (visio Dei) u prikazu Raja u kapeli Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci: odnos privatnog i kolektivnog naručiteljstva // Umjetnost i naručitelji / Jasenka Gudelj (ur.). Zagreb: Institut za povijest umjetnosti ; Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2010. str. 37-52

Podaci o odgovornosti

Munk, Ana

hrvatski

Doktrina blažene vizije (visio Dei) u prikazu Raja u kapeli Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci: odnos privatnog i kolektivnog naručiteljstva

U članku se razmatra jedno od najznačajnijih djela talijanskog Trecenta, kapela Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci koju su oslikali braća Nardo i Andrea zvan Orcagna di Cione i Giovanni del Biondo, te se predlaže nova interpretacija prikaza Raja. Glavna teza ovog članka jest da je uvećavanje i odvajanje tema Raja i Pakla od središnjeg prikaza Posljednjeg suda rezultat tomističke interpretacije Raja kao blažene vizije (visio Dei) koja se događa u trenutku smrti pokojnika, za razliku od Posljednjeg suda koji se isčekuje. Na taj se način kompozicijskim odvajanjem Raja i Pakla željelo razlučiti dva vremenski odvojena događaja. Nadalje, autorica smatra da je ikonografski program ove kapele, a posebno vaænost tema Raja i Pakla bio nadahnut intelektualnim okruženjem koje je postojalo u Generalnom učiliπtu u prostorima samostana Santa Maria Novella koji je ujedno bio i najbogatiji i najutjecajniji od svih europskih dominikanskih samostana. Tvorac ikonografskog programa je bio najvjerojatnije fra Pietro Strozzi, član obitelji Strozzi i magistar teologije. U takvom okruženju njegovao se tomizam, te tekovine skolastičkog racionalnog, jasnog i logičnog argumentiranja vjerskih doktrina. Autorica smatra da značenje ovih fresaka počiva na učenju sv. Tome Akvinskog kojeg su dominikanci bili obavezni proučavati/koristiti u interpretaciji svih vjerskih pitanja pa tako i onog o prirodi blaženstva, doktrine koja je dvadesetak godina prije oslikavanja ovih fresaka bila predmet žučnih rasprava. Dominikanski tj. tomistički argument je pobijedio: tekstualno je taj argument oblikovao 1336. godine papa Benedikt XII u enciklici Benedictus Deus, dok je likovno, smatra autorica, doktrina blažene vizije predočena u kapeli Strozzi kroz prikaz Raja.

visio dei, kapela Strozzi, Santa Maria Novella, Firenca, dominikanci, teologija blaženstva

nije evidentirano

engleski

The Doctrine of Beatific Vision (visio Dei) in the Paradise Fresco (Strozzi chapel in the church Santa Maria Novella, Florence): the Relation between Private and Collective Patronage

nije evidentirano

viso dei, beatific vision, Santa Maria Novella, Florence, Dominicans, theologyy

nije evidentirano

Podaci o prilogu

37-52.

objavljeno

Podaci o knjizi

Umjetnost i naručitelji

Jasenka Gudelj

Zagreb: Institut za povijest umjetnosti ; Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

2010.

9789536106882

Povezanost rada

Povijest umjetnosti