Intermedijalnost u romanu Berenikina kosa Nedjeljka Fabrija (CROSBI ID 177544)

Grgurić, Diana Intermedijalnost u romanu Berenikina kosa Nedjeljka Fabrija // Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik, 41 (2009), 1; 45-59

Grgurić, Diana

Intermedijalnost u romanu Berenikina kosa Nedjeljka Fabrija

Intermedijalna istraživanja književnosti i glazbe posljednjih su godina naglo porasla u skladu s uznapredovalim poststrukturalističkim umjetničkim praksama i interdisciplinarnim znanstvenim pristupima. Teorije o intermedijalnosti iznose tri osnovna oblika fuzije glazbe i književnosti, a to su: glazba u književnosti, književnost u glazbi, glazba i književnost. Najosjetljivija je monomedijalna varijanta - glazba u književnosti - koja pretpostavlja fikcionalno hipostaziranje teksta u njegovoj reprezentativnosti. Premda granice medija objektivno uvijek postoje, određuju suodnose i izravno utječu na dobivene efekte, intermedijalni produkti su u pravilu uvijek zanimljivi za povijest književnosti i estetike napose kao eksplicitni primjeri simptoma transgresije tradicionalnih granica. Ovaj rad se bavi intermedijalnom analizom monomedijalnog slučaja na primjeru romana Berenikina kosa Nedjeljka Fabrija čiji podnaslov - Familienfuge - upućuje na glazbene kvalitete samoga djela. Rezultati ispitivanja pokazali su da učinci showing modela (s aspekta distinkcije showing: telling) u funkciji muzikalizacije fikcije imaju snažnije djelovanje nego analogne točke dvaju medija locirane na razini njihovih struktura.

Nedjeljko Fabrio; Berenikina kosa; intertekstualnost; intermedijalnost; fuga; pripovijedanje; roman; fikcije

Intermediality in Nedjeljko Fabrio’s Novel Berenikina kosa [Berenice’s Hair]

Nedjaljko Fabrio; Berenice’s Hair; intertextuality; intermediality; fugue; storytelling; novel; fiction