Paradoks o kritičaru. Jan Kott u tekstosferi kulture (CROSBI ID 8717)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena)

Blažina, Dalibor Paradoks o kritičaru. Jan Kott u tekstosferi kulture. Zagreb: Disput, 2011

Blažina, Dalibor

Senker, Boris

Paradoks o kritičaru. Jan Kott u tekstosferi kulture

Knjiga govori o Janu Kottu, znamenitom poljskom kazališnom kritičaru, čija je interpretacija Shakespeareovih djela šezdesetih godina 20. stoljeća pokrenula pravu redateljsku revoluciju, namečući zapadnom kazalištu model „suvremenog” čitanja dramske klasike. O Kottu se, međutim, ovdje govori s perspektive s koje se teorem o „Velikom mehanizmu” kao prefiguraciji Povijesti vidi kao transfiguracija vlastitog iskustva: kao nekog tko je aktivno participirao u pokretanju socrealističkog obreda, ali koji je zatim, zahvaljujući „ulasku” u teatar i razumijevanju njegove diverzivne snage, postao kroničarem raspadanja istog sustava. Knjiga međutim zahvaća čitavu dijakroniju njegove kritičke biografije, od „šegrtovanja” prije Drugog svjetskog rata do kraja 20. stoljeća, promatrajući Kottove transformacije u aspektu tzv. potrage za epistemom – strasti za spoznajom koja omogućuje djelovanje. Tako se u Kottovim tekstovima pronalaze razne dimenzije kritičareve strategije, metodologije, diskursa, stilistike te autorskoga „ja”, koji se otkriva kao najvažnija instanca diskursa što izmiče klasifikacijama i uporno bježi od nasilja modela i „formula”, istodobno – i paradoksalno - žudeći za njima. Upravo zato „pripovijest” o Janu Kottu može se shvatiti i kao „ispovijed djeteta stoljeća”, i u tom paradoksu o kritičaru mogu se razotkriti svakovrsne „istine” i poluistine nacionalne kulture i njezinih ideologema. Ta dijegeza pokazuje zašto je Kottova figura i danas prijeporna, te zašto se u dubinskoj strukturi njegovih tekstova krije bolno pitanje o „grijehu i krivici”, odnosno nemogućnost odgovora na njegovu ultimativnost. Knjiga je temeljito izmijenjena doktorska disertacija, ima 384 stranica i sastoji se od sljedećih poglavlja: Uvod ; O spoznaji koja stiže kada se dokopa kože. Bibliografska skica ; Škola kritike ; Mitologija i realizam ; Realizam kao svjetonazor ; Od socijalističkog realizma do marksističkog revizionizma ; Od racionalizma do egzistencijalizma ; Književnost, teatar, život: dometi i granice semiotike ; Vječna hermeneutika ; Kott kao Candide ; Kritičar kao redatelj u teatru pamćenja ; Kazališna kritika Jana Kotta ; Jan Kott ili stil ; Paradoks o kritičaru. Knjizi je pridodana i bibliografija, te literatura o predmetu, kao i kazalo imena.

poljska kultura; kritika; kazalište; književnost; paradoks

Paradox of the Critic: Jan Kott in the Textual Sphere of Culture

polish culture; critics; theatre; literature; paradox