Ispitivanje korelativnosti parametara kakvoće i njihovog utjecaja na tržišnu prihvatljivost alkoholnih pića (CROSBI ID 332504)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Nemet, Zvonimir Ispitivanje korelativnosti parametara kakvoće i njihovog utjecaja na tržišnu prihvatljivost alkoholnih pića / Lovrić, Tomislav (mentor); Lovrić, Tomislav (neposredni voditelj). Zagreb, Prehrambeno-biotehnološki fakultet, . 1999

Nemet, Zvonimir

Lovrić, Tomislav

Lovrić, Tomislav

Ispitivanje korelativnosti parametara kakvoće i njihovog utjecaja na tržišnu prihvatljivost alkoholnih pića

Na makro su razini prehrambene navike uvjetovane kulturološkom tradicijom, religijsko-političkim uvjerenjima, ekonomskim okolnostima te objektivnom ponudom. Mikro razina konzumacijske navike svodi na osoban izbor koji je uvjetovan psihološko-nutritivnim faktorima (psihologija percepcije, psihologija pamćenja, učenja, motivacije, teorija osobnosti) (1). Obzirom na rapidan pad kupovne moći i opće potrošnje kao posljedica tranzicijski uvjetovane gospodarske recesije (rast nezaposlenosti, deindustrijalizacija, nelikvidnost, kriza bankarskih sustava te socijalnih fondova) prehrambene su navike u Republici Hrvatskoj duboko uvjetovane makro razinom, što i predstavlja radnu hipotezu. Metodološki pristup dokazivanju radne hipoteze uvjetovan je početnim sudom da svaka pozitivna korelacija objektivne kakvoće i tržišne prihvatljivosti egzaktno indicira mikro razinu prehrambenih navika, dok negativna korelacija ukazuje na makro razinu prehrambenih navika. Težište je ovog rada determinacija objektivne kakvoće alkoholnih pića permanentno prisutnih u trgovačkoj mreži te njezin utjecaj na tržišnu prihvatljivost proizvoda. Kombiniranjem tehnika bazne i instrumentalne analitike - plinske kromatografije s head-space uzorkivačem i plameno-ionizacijskom detekcijom s relevantnim senzornim metodama moguće je osigurati signifikantnu pozitivnu korelaciju baznih, instrumentalnih i senzornih tehnika te egzaktno definirati objektivnu kakvoću proizvoda (2). Tek je statističkim sumiranjem visokokorelativnih rezultata baznih, instrumentalnih i osjetilnih analitičkih metoda definirana objektivna kakvoća proizvoda te je stvoren objektivni kapacitet za rješavanje znanstvene problematike korelacija objektivne kakvoće, cijene i tržišne prihvatljilvosti (2). Unutar definirane opće razine prehrambenih navika potrošača statistički su utvrđene i očekivane različitosti. Obzirom da je percepcija proizvoda te, posljedično, marketinški pristup različit kod pojedinih kategorija alkoholnih pića (ovisno o statusnom položaju i stupnju udovoljavanja potreba ciljanih grupacija potrošača) statistički je dokazana razlika razina prehrambenih navika potrošača ovisno o kategoriji pića. Na osnovi rezultata istraživanja statistički je definirana trenutna uvjetovanost potrošačkog odabira o razini prehrambenih navika u Republici Hrvatskoj. Na osnovu završnog suda zasniva se i teorija o pozitivnoj ovisnosti stabilnog gospodarskog rasta i per capita potrošnje te posljedično pomicanja općeg karaktera prehrambenih navika s makro prema mikro razini.

Alkoholna pića; kakvoća; korelativnost; kupovna moć; prehrambene navike

Investigation correlation of quality parameters and their influence on market acceptability of alkoholic drinks

Alcoholic beverages; consumption habits; correlation; purchasing power; quality