Temeljne gospodarske slobode u Europskoj uniji (CROSBI ID 8775)

Bodiroga-Vukobrat, Nada ; Horak, Hana ; Martinović, Adrijana Temeljne gospodarske slobode u Europskoj uniji. Zagreb: Inženjerski biro, 2011

Bodiroga-Vukobrat, Nada ; Horak, Hana ; Martinović, Adrijana

Temeljne gospodarske slobode u Europskoj uniji

Temeljne gospodarske slobode: sloboda kretanja roba, osoba, usluga i kapitala, predstavljaju samu srž europskoga prava. Europska integracija počiva na ideji stvaranja unutarnjeg tržišta, a do danas je taj proces prerastao svoj primarno ekonomski značaj i zašao duboko u sve pore društvenih događanja. Ovaj se udžbenik rodio iz potrebe da se u hrvatskoj pravnoj literaturi, na jednom mjestu i na hrvatskom jeziku, ponudi pregled i analiza temeljnih pojmova ovoga velikog i značajnog područja europskoga prava. Europsko pravo općenito, a osobito njegov dio, koji uređuje temeljne gospodarske slobode živi je organizam, u stalnom razvoju, pri čemu sudska praksa Europskog suda često ima odlučujuću ulogu u njegovoj primjeni, tumačenju i razvoju. U tom smislu ovaj udžbenik predstavlja 'snimku' trenutnog stanja i do predaje ovoga rukopisa u tisak, a sudeći po dosadašnjim iskustvima, neki od uvriježenih koncepata zasigurno će doživjeti daljnju prilagodbu i preobliku. Prijevodi svih presuda Europskog suda i drugih pravnih izvora u ovoj knjizi djelo su autorica, koje u potpunosti preuzimaju odgovornost za eventualne buduće nedosljednosti u terminologiji kada se, stupanjem Republike Hrvatske u članstvo EU-a, objave službeni prijevodi na hrvatski jezik. Autorice ipak s radošću iščekuju taj skorašnji trenutak te se nadaju da će ovaj udžbenik predstavljati skromni doprinos spremnosti hrvatske stručne, ali i šire javnosti da prihvati europsko pravo kao dio vlastite pravne realnosti. Udžbenik je podijeljen u pet dijelova, u kojima su autorice nastojale razviti i slijediti moderan koncept analize temeljnih gospodarskih sloboda. Tekst je popraćen relevantnim isticanjima sudske prakse Europskog suda, bez koje izučavanje i razumijevanje gospodarskih sloboda jednostavno nije moguće. U prvom dijelu čitatelja se uvodi u pojam unutarnjeg tržišta, analiziraju se oblici ekonomske integracije koji su prethodili izgradnji unutarnjeg tržišta te se daje raščlamba tehnika gospodarske integracije. Osobita se pozornost posvetila horizontalnom ili novom pristupu harmonizaciji. Drugo poglavlje obuhvaća različite aspekte slobode prometa roba, počevši od analize pojma robe u kontekstu unutarnjeg tržišta EU-a, preko ostalih temeljnih pojmova poput carina i nameta s istim učinkom, količinskih ograničenja i mjera s istim učinkom kao količinska ograničenja, do uobičajenih prepreka trgovini te njihovih opravdanja koja često izazivaju prijepore u doktrini i praksi. Poseban dio ovoga poglavlja čini analiza državnih monopola trgovinskoga karaktera. U trećem poglavlju analizira se sloboda kretanja osoba, odnosno sloboda kretanja radnika i sloboda poslovnoga nastana poduzetnika. Ova temeljna gospodarska sloboda obuhvaća više od 500 milijuna stanovnika Europske unije nakon posljednjeg proširenja. Jasno je kako niti jedno drugo područje prava Unije ne pogađa interese njezinih stanovnika toliko snažno i neposredno. Analizira se primarno i sekundarno zakonodavstvo EU-a te praksa Europskog suda. Daje se raščlamba pojma radnika, stajališta o temeljnim gospodarskim slobodama u užem i širem smislu, obrazloženje kako je i zašto Europski sud načelu „effet utile“ dao značenje u kontekstu slobode kretanja radnika te široko postavio tumačenje pojma radnik i time obuhvatio široki krug osoba koje potpadaju pod polje primjene. Vrši se analiza dostupnosti tržišta rada zemalja članica EU-a, položaja bračnih drugova i partnera te pitanja prava odlaska, ulaska i boravka na teritoriju država članica EU-a. Poseban dio ovoga poglavlja zauzima analiza načela jednakog postupanja i dostupnost tržišta rada zemlje domaćina u kontekstu izravne i neizravne diskriminacije. Također se daje analiza socijalnih pogodnosti i načela koordinacije u kontekstu ove temeljne gospodarske slobode. U kontekstu sekundarne legislative autorice analiziraju slobodu obavljanja zanimanja odnosno obavljanja profesije te priznavanja profesionalnih kvalifikacija. Raščlanjuju se opravdanja zapreka slobodi kretanja osoba, a sve to praćeno prezentacijom recentnih presuda Europskoga suda. U četvrtom poglavlju dana je raščlamba slobode pružanja usluga, razgraničenje slobode poslovnog nastana i slobode pružanja usluga. Također se analiziraju dopuštena ograničenja slobode kretanja usluga „od zemlje podrijetla do zemlje pružanja usluge“, pogodnosti koje sobom donosi Direktiva o uslugama, pogodnosti za potrošače te utjecaj sudske prakse s posebnim osvrtom na fenomen prekograničnih zdravstvenih usluga. U petom poglavlju daje se pregled razvoja slobode kretanja kapitala, analiziraju se pojam i bitna obilježja slobode kretanja kapitala, odnos s drugim temeljnim gospodarskim slobodama te ograničenje slobode kretanja kapitala. Ova je knjiga zamišljena prvenstveno kao sveučilišni udžbenik. Kao takva koristit će se u dodiplomskoj, diplomskoj i poslijediplomskoj nas-tavi pravnog i ekonomskog studija. Autorice se toplo nadaju kako će ovaj udžbenik postati nezaobilaznom literaturom ne samo za studente, nego i za sve one koji se bave pravom i politikom Europske unije, posebice za državnu upravu, suce i odvjetnike. Želimo vjerovati kako će knjiga biti zanimljiva i za sve građane Republi-ke Hrvatske te drugih država koje s EU ostvaruju ili namjeravaju ostva-riti prava utemeljena na četiri temeljne gospodarske slobode u Europskoj uniji. Valja naglasiti kako je ideja za tiskanje ovoga udžbenika nastala i razvila se tijekom trajanja projekta „Socijalna sigurnost i tržišno natjecanje – europski zahtjevi i hrvatska rješenja“ br. 115-1151212-2637 kojeg financira MZOŠ Republike Hrvatske.

temeljne gospodarske slobode; Europska unija

The Fundamental Economic Freedoms in the EU

fundamental economic freedoms; European Union