Drugi pogled na bolest ovisnosti: psihoaktivna supstanca i opasnost za zdravlje (CROSBI ID 580813)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Tiljak, Hrvoje ; Kujundžić Tiljak, Mirjana ; Tiljak, Anja ; Drugi pogled na bolest ovisnosti: psihoaktivna supstanca i opasnost za zdravlje // Hrvatski kongres preventivne medicine i unaprjeđenja zdravlja s međunarodnim sudjelovanjem Knjiga Sažetaka / Šogorić, Selma ; Štimac, Danijela (ur.). Zagreb, 2010. str. 25-25

Tiljak, Hrvoje ; Kujundžić Tiljak, Mirjana ; Tiljak, Anja ;

Drugi pogled na bolest ovisnosti: psihoaktivna supstanca i opasnost za zdravlje

Bolest ovisnosti predstavlja ozbiljan zdravstveni problem pojedinca i istovremeno opasnost za zdravlje njegove uže i šire okoline. Uz primarno oboljelog ugroženo je i zdravlje njegove obitelji i zdravlje šire društvenen zajednice. Od pasivnog pušenja do transmisije bolesti nasljeđivanjem, od narušenih obiteljskih odnosa do prijenosa pratećih zaraznih bolesti- sve su to različiti tipovi problema koji mogu nagativno utjecati na zdravlje okoline oboljelog. Podjeljeno na tri nivoa, ukupna slika problematike ovisnosti ukazuje na brojne opasnosti. Pri tome treba uočititi da se pojedina sredstva ovisnosti razlikuju po jačini pojedinih utjecaja, odnosno predstavljaju različiti stupanj opasnosti za zdravlje okoline. Konzumacija duhana i alkohola ima posljedice na trudnoću i naslijeđe , dok konzumacija kokaina ili heroina ima devastirajuće posljedice na gospodarstvo obitelji. Pasivno pušenje duhana je gotovo nemoguće izbjeći, dok konzumacija alkohola ne zagađuje okolinu u istoj mjeri. Krvlju prenosive bolesti koje se stječu intravenoznom konzumacijom droga predstavljaju potencijalni izvor zaraze za ukućane, dok konzumacija ekscitacijskih droga nema efektni potencijal. Javnost nije svjesna kompleksnosti međupovezanosti zdravlja pojedinca i okoline. Javna osuda i prešutno prihvaćanje pojedinih oblika ponašanja ovisnika nije uvijek utemeljena na racionalnim principima. Konzumacija i zloupotreba legalnih sredstava ovisnosti društveno je prihvatljivija u usporedbi s korištenjem nelegalnih sredstava bez obzira na jačinu utjecaja i potencijal štete koju uzrokuje. To se osobito odnosi na primjer pušenja u restoranima ili tijekom rudnoće te prigodnu zloupotrebu alkohola i upravljanje motornim vozilima. S druge strane korištenje nekih od nelegalnih sredstava u zatvorenom krugu punoljetnih dobrovoljaca koji apstiniraju od upravljanja motornim vozilom predstavlja mnogo manju ugrozu zdravlja okoine. Promatranje problematike konzumacije psihoaktivnih tvari iz te perspektive otvara mogućnost drugačijeg definiranja bolesti ovisnosti, rizika za zdravlje i životnog stila. Zdravstveni profesionalci moraju dobro poznavati potencijalnu štetnost pojedinih sredstava na svim nivoima, prepoznati rizike za zdravlje konzumenta i rizike za zdravlje okoline, prepoznati razvijenu bolest ovisnosti, te racionalno i adekvatno intervenirati prema oboljelom pojedincu i prema ugroženim osobama iz okoline.

ovisnost; zdravlje; obitelj; socijalna epidemiologija

The other view on the addiction: psyhoactive supstance and health risk

addiction; health; family; social epidemiology