Grupa Barice-Gređani i njezin položaj u brončanom dobu Karpatske kotline (CROSBI ID 368662)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Kalafatić, Hrvoje Grupa Barice-Gređani i njezin položaj u brončanom dobu Karpatske kotline / Majnarić- Pandžić, Nives (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2011

Kalafatić, Hrvoje

Majnarić- Pandžić, Nives

Grupa Barice-Gređani i njezin položaj u brončanom dobu Karpatske kotline

U disertaciji je cjelovito predstavljena kulturna grupa Barice- Gređani. Od ranije fragmentarno predstavljena, u ovoj disertaciji je grupa Barice-Gređani dobila svoj puni sadržaj – prikaz načina života i privređivanja, povezanosti i uključenosti sa zbivanjima na širem prostoru Karpatske kotline. Sve to, očitano na dobro dokumentiranim nalazištima, pokazalo je vrlo zanimljiv karakter ove grupe: strateški pozicionirana na pravcima prema rudonosno bogatom bosanskom planinskom području, rasprostrla se posavskim slivom i u pravcu Drave s predanošću trgovini i razmjeni kako u pravcu od istoka na zapad tako i juga na sjever. Na najbolje istraženim lokalitetima, kao što su Čepinski Martinci ili Mačkovac-Crišnjevi, prezentiran je prvi puta veći raster naselja, s unutrašnjom organizacijom. Otkriveni su i fortifikacijski sustavi, a detaljno dokumentirani pokretni nalazi iz svakodnevnog života. Obrađen je i fenomen ostava koji se javlja na prostoru grupe, a koji je usko povezan sa njezinom razvojnom dinamikom. Naročito nam je dobro dokumentiran ritual sahranjivanja, kao dokument duhovne kulture nosilaca grupe Barice-Gređani. Rješena su donedavno sporna kronološka pitanja, sagledan je nastanak, razvoj i doticaj ove grupe s kulturnim pojavama što su slijedile na uglavnom istom prostoru.

brončano doba; Karpatska kotlina; kultura polja sa žarama; grupa Barice- Gređani; kronologija; rasprostiranje; pogrebni ritus; ostave

Barice-Gređani Group and it's Position in the Bronze Age of the Carpathian Basin

Bronze Age; the Carpathian Basin; Urnfield culture; group Barice-Gređani; chronology; spatial distribution; funeral rite; hoards