Druge vrste radova | ostalo

• Obrazovni materijal (nedefinirano )

Picek, Ivica Fizika elementarnih čestica / Hrvoje Zrnčić (ur.). Zagreb: Hinus, 1997. 484..

Picek, Ivica

Hrvoje Zrnčić

Fizika elementarnih čestica

Gradivo knjige složeno je u tri sloja, koja se mogu izlagati kao nezavisne, zatvorene cjeline (primjereno raspoloživom broju sati): prva dva poglavlja, treće do uključivo šestog i završno, sedmo poglavlje. Zbog namjere da studenta dovedem što prije do fronte istraž ivanja, morao sam odstupiti od povijesnog pristupa. Izvjesni povijesni slijed zadržan je u prezentiranju temeljnih principa --- kvantnog i relativističkog u drugom poglavlju te naposljetku baždarnog u trećem poglavlju. To sačinjava prvi sloj knjige, primjeren kraćim tečajevima o strukturi tvari. Primjena baždarnog principa na zasebna temeljna međudjelovanja središnji je predmet bavljenja knjige. Pri tome je opis elektrodinamike daleko od potpunosti --- ona je tek uzor koji će nam olakšati upoznavanje ostalih temeljnih međudjelovanja. Nezaobilazno je da student najprije prihvati određena (primjerice Feynman-ova) pravila koja mu omogućavaju da provede proračune stvarnih procesa, a da tek kasnije iscrpnije izuči temelje na kojima počivaju ta pravila. U grubom, to podsjeća na sjedanje za računalni stroj bez predznanja o digitalnoj elektronici iTuring-ovim strojevima. Dakle, za nas je elektrodinamika (QED) odigrala svoju ulogu kad pomoću nje u četvrtom poglavlju ovladamo dinamikom jake sile (QCD). Na istoj crti upoznat ćemo u petom poglavlju slabo mmeđudjelovanje, uzbudljivu dinamiku promjene čestičnih vrsta (QFD). Kroz jezgru knjige provlač i se izbor reprezentativnih procesa, kao zajednič ki nazivnik navedenih dinamika: naime, ovladavanjem proračuna QED procesa otvaraju se vrata proračunima u QCD-u, a zatim i proračunima QFD procesa. U slijedećem koraku stižemo do elektroslabog ujedinjenja, a potom, uz dodatne koncepte spontanog lomljenja simetrije i Higgs-ovog mehanizma u šestom poglavlju dolazimo do standardnog modela --- teorije elektroslabo-jakog međudjelovanja. Sedmo poglavlje daje bitne naznake smjerova fizike koja je izvan standardnog modela (ali i izvan ovog udžbenika). Ono pruža i dodatno gradivo za izborni Seminar iz istraživanja u fizici čestica te uspostavlja sponu s poslijediplomskim studijem. Stoga je taj dio knjige popraćen iscrpnijim popisom literature, koja produbljuje seminarsku literaturu navedenu na kraju svakog poglavlja.

elementarne čestice; temeljne sile; simetrije; narušenje simetrija; teorija polja

Elementary particle physics

elementary particles; fundamental forces; symmetries; broken symmetries; field theory