Makroekonomsko repozicioniranje sektora jakih alkoholnih pića Republike Hrvatske u pristupanju Europskoj uniji (CROSBI ID 368969)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Čačić, Jasna
Tratnik, Miroslav
hrvatski
Makroekonomsko repozicioniranje sektora jakih alkoholnih pića Republike Hrvatske u pristupanju Europskoj uniji
Pristupanje Hrvatske Europskoj uniji predstavlja jedan od glavnih ciljeva Republike Hrvatske. Upravo iz navedenih razloga postalja se pitanje utjecaja priključenja Republike Hrvatske Europskoj uniji na poljoprivredu i prehrambenu industriju, kao i na sektor jakih alkoholnih pića. Cilj istraživanja je utvrditi na makroekonomskom nivou promjene u indikatorima (uvoz, izvoz, potrošnja per capita) koje bi mogle nastati pristupanjem Republike Hrvatske Europskoj uniji na području jakih alkoholnih pića. Temeljem rezultata istraživanja ocijenjuju se i predložiti mjere za uspješno makroekonomsko repozicioniranje sektora jakih alkoholnih pića Hrvatske. Kod izrade disertacije korištena je kvantitativna i kvalitativna strategija istraživanja pri čemu su korištene su slijedeće metode istraživanja: metoda anketnog ispitivanja, SWOT analiza, obrada prikupljenih podataka u SPSS-u, ANOVA, faktorska analiza (FA), analiza glavnih komponenata (PCA) i neuronske mreže (NN). Obrada podataka napravljena je s programom STATISTICA ver. 8. Kao izvor podataka kod izrade disertacije korišteni su rezultati anketnog ispitivanja (primarni podaci) i statističko-dokumentacijska osnova, objavljena i interna Državnog zavoda za statistiku, Ministarstva poljoprivrede, ribarstva i ruralnog razvoja i Gospodarskog interesnog udruženja proizvođača pića (sekundarni podaci). Prikupljeni podaci poslužili su kao ulazni parametri za neuronske mreže, na osnovu kojih je modelirano predviđanje i očekivanje u sektoru jakih alkoholnih pića. Korištenim modelima i varijablama obuhvaćeno je preko 85% međudjelovanja, što znači da ostaje oko 14% prostora za varijable iz okoline koje bi mogle imati potencijalnog učinka na promatrano, ali nisu uzete u obzir. Sukladno rezultatima SWOT analize predlaže se strategija ograničavanja. Od sedam jakih alkoholnih pića koja se najviše proizvode u Republici Hrvatskoj, šest ih je zaštićeno u okviru pravnih propisa RH. Može se zaključiti da se kod formiranja pravnog okvira i politike sektora jakih alkoholnih pića vodilo računa o trenutnoj situaciji kako bi se što je moguće više zadržalo mjesto na tržištu za već renomirane proizvode.Primjena neuronskih mreža je vrlo koristan alat i dosadašnje iskustvo u drugim znanstvenim disciplinama pokazuje kako je vrlo primjenjiv alat u predikciji očekivanja. Kao i kod svakog modela, okolina može imati znatno veći utjecaj (kao što je trenutno u ekonomskom sektoru recesija) od očekivanog.
repozicioniranje; jaka alkoholna pića; Europska unija; pristupanje
nije evidentirano
engleski
Macroeconomic repositioning of Croatian spirits Sector in the EU accession process
nije evidentirano
repositioning; spirit (alcholic beverages) sector; EU; acession
nije evidentirano
Podaci o izdanju
145
18.05.2011.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Agronomski fakultet
Zagreb