POTTEROVSKO-DEMONSKO-MITOLOŠKA FANTASTIKA U SUVREMENOM HRVATSKOM DJEČJEM ROMANU - Krijesnici Jasne Horvat i Luna Roberta Naprte (CROSBI ID 581722)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Kos-Lajtman, Andrijana ; Plantak, Nina POTTEROVSKO-DEMONSKO-MITOLOŠKA FANTASTIKA U SUVREMENOM HRVATSKOM DJEČJEM ROMANU - Krijesnici Jasne Horvat i Luna Roberta Naprte // Zbornik radova s međunarodnog znanstvenog skupa Zlatni danci 13 - Suvremena dječja književnost / Pintarić, Ana (ur.). Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku (Filozofski fakultet) i Filozofski fakultet Sveučilišta u Pečuhu, 2012. str. 75-93

Kos-Lajtman, Andrijana ; Plantak, Nina

POTTEROVSKO-DEMONSKO-MITOLOŠKA FANTASTIKA U SUVREMENOM HRVATSKOM DJEČJEM ROMANU - Krijesnici Jasne Horvat i Luna Roberta Naprte

Rad se bavi najnovijim pojavama u suvremenom hrvatskom dječjem i tinejdžerskom romanu s područja fantastičnog (fantasy) što ih je moguće uočiti u posljednjih nekoliko godina, pod većim ili manjim utjecajem književnih kretanja na Zapadu. U središtu razmatranja nalaze se dva hrvatska romana – Krijesnici Jasne Horvat (2009) i Luna Roberta Naprte (2010) koji svaki na svoj način prezentiraju svijet fantastičnog, s određenim točkama srodnosti (prije svega, doticanjem elemenata potterovskog tipa romana), ali i razlika, koje se najviše očituju u odnosu prema starohrvatskom mitološkom supstratu kao intertekstu i bitnom konstitutivnom elementu sfere fantastičnog. U dva navedena romana očituju se dva tipa odnosa prema narodnoj mitološkoj i folklornoj baštini, ali i dva tipa odnosa prema popularnim kretanjima na zapadnom kulturnom tržištu, pa i dva različita etičko-svjetonazorska pristupa u kontekstu književnosti namijenjene mladom čitateljstvu. Tako je Naprtin roman u znatnijoj mjeri moguće dovesti u korelaciju s iznimnom popularnošću serije romana Sumrak (Twilight) američke autorice Stephenie Meyer (2005-2008) i njezine filmske ekranizacije, u prvom redu u osnovnom motivu zabranjene ljubavi glavne protagonistice i vampira. Predočen svijet fantastičnog u Luni egzistira kao konglomerat motiva najrazličitije geneze, bez sustavnije interpretacije bilo kojeg elementa. S druge strane, suprotnu pripovjedačku strategiju nalazimo u romanu Krijesnici, gdje cjelokupan svijet fantastičnog, ali i struktura priče, počiva na književnom predlošku utemeljenom na mitološko-historiografskom intertekstu – na romanu Knez Zoran Dragutina Nemeta (1929). Na taj način fantastično autorice Horvat, osim što služi kao sredstvo kojim se predočuju napeta pustolovna zbivanja dječjih protagonista, prije svega biva dispozitiv za prezentaciju likova i situacija starohrvatske mitologije i narodne predaje ovjerene u hrvatskom književnom, historiografskom i usmeno-folklornom diskursu.

suvremeni hrvatski dječji roman; fantastična književnost; Krijesnici Jasne Horvat; Luna Roberta Naprte; starohrvatska i staroslavenska mitologija; kulturno tržište

POTTER-DEMONIC-MYTHOLOGICAL FANTASY IN CONTEMPORARY CROATIAN CHILDREN'S NOVEL – Krijesnici by Jasna Horvat and Luna by Robert Naprta

contemporary Croatian children's novel; fantasy literature; Krijesnica by Jasna Horvat; Luna by Robert Naprta; early Croatian and Old Slavonic mythology; cultural market