U početku bijaše riječ: O početnicama i čitanju. (CROSBI ID 179539)

Lenček, Mirjana ; Gligora, Jelene U početku bijaše riječ: O početnicama i čitanju. // Logopedija, 2 (2010), 1; 36-45

Lenček, Mirjana ; Gligora, Jelene

U početku bijaše riječ: O početnicama i čitanju.

Određenje pismenosti proteže se na kontinuumu od nepismenosti do pismenosti, pri čemu čitanje i pisanje predstavljaju one vještine koje su u osnovi pojma pismenosti. Čitati i pisati daje mogućnosti usvajanja informacija i znanja, širenja spoznaja i napredovanja općenito. Upravo stoga je početak čitanja i pisanja i sustavne poduke u sklopu procesa obrazovanja izuzetno važan period u životu svakog djeteta. Dio toga sustava je i početnica. Raznolikost i konceptualna raznovrsnost te brojnost početnica koje se koriste i odobrene su za uporabu u nasem školskom sustavu pokrenula je niz rasprava o opravdanosti kako broja tako i strukture nekih početnica. S ciljem poticanja promišljanja o kvaliteti početnica, a usmjereni na procese početnoga opismenjavanja, nastojali smo utvrditi ima li razlika u čitanju i pisanju kod djece prvoškolaca podučavanih različitim početnicama. Kako na obilježja početnoga čitanja i pisanja utječe cijeli niz čimbenika, dobiveni rezultati raspravljeni su u kontekstu doprinosa izdvajanju bitnih značajki za promicanje kvalitete takve vrste udžbenika. Izdvajajući razlike dobivene na ispitanim grupama djece i opisom nekih kvaliteta koristenih početnica radi se ne samo na podizanju razine početnoga čitanja i pisanja već i na prevenciji teskoća čitanja i pisanja.

početno čitanje; kvaliteta početnica; rizika za razvoj teškoća čitanja i pisanja

In the beginning was the word: on primers and reading

early literacy; risk for development of dyslexia nad dysgraphia